KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

lørdag 7. desember 2019

MINNER OM BESTEMOR OG BESTEFAR PÅ NESJE



Julen er en familiehøytid. Nå i førjulstiden mimrer jeg litt om gamle dager og besøkene hos besteforeldre da jeg var lita jente på -50 og -60 tallet.
Det er ikke sant at alle hadde en bestemor eller bestefar i nærheten i gamle dager. Mine besteforeldre både på farsiden og morsiden bodde på en annen kant av landet. Vi så dem bare om sommeren og den eneste gangen vi feiret jul med dem, var da farfar fylte75 år 1. juledag 1954, da var jeg 1/2 år og husker selvfølgelig ingenting av det. Jeg har fortalt om slektsboken vi har skrevet om familien på farsiden før her på bloggen.

I dag vil jeg fortelle om mors foreldre som bodde på Nesje. Det er den samme bygda som Edvard Hoem skriver om i f.eks. "Slåttekar i himmelen". Bestefar ble kalt "John Gjerda" fordi han bodde på Nesjegjerdet. Det første jeg forbinder med dem er ferieturene vi tok hver sommer for å besøke dem. Da kjørte vi først oppover hele Gudbrandsdalen helt til elva begynte å renne "feil vei". Vi kjørte nedover Romsdalen, på smale, svingete grusveier med møteplasser og kilebakker, gjennom mørke, trange tunneler, til vi kom til sjøen som luktet annerledes enn vannet på Østlandet. Etter fergeturer og kjøring langs fjorden var vi framme. Turen tok det meste av dagen.

Bestemor og Bestefar drev en liten gård med 4-5 kyr. Det var ikke norsk rødt fe, men små vestlandkyr som het Grålin og Fagerlin. Kyrne gikk ute og beitet på jordene ned mot fjorden. Om kvelden tok Bestemor dem med inn i fjøsen. Hun bandt opp halene deres i et tau i taket når hun skulle melke dem for at de ikke skulle vifte henne i ansiktet, husker jeg. Melken tømte hun i et stort spann som hun hengte nede i brønnen til avkjøling. Melken smakte annerledes enn den vi kjøpte på butikken. Bestemor var snill og blid og glad og lo mye. Da mor var liten, ble hun plassert i en tønne for å være trygg mens Bestemor melket kyrne og stelte fjøsen, ble vi fortalt.

To store morelletrær stod ved innkjørselen til huset på Nesje. Bestefar hadde et svare strev med å holde fuglene unna morellene. Han hadde en hyssing bundet i en bjelle fra det ene treet og inn på soverommet. Fuglene lettet fra treet da Bestefar dro i hyssingen så bjellen ringte, men de kom snart tilbake for å spise de deilige morellene.
Bestefar tok oss med på fisketur i den gamle robåten sin. Når vi skulle ut og fiske, tok han på seg en gammel, svart filthatt. Den brakte fiskelykke.
Alle vi barna fikk prøve fiskelykken etter tur og vi fikk alltid fisk. Småtorsken kalte vi for "kroppung". Hvis vi fikk lyr, laget Bestemor blandaball med løksaus. Det var så godt!
Her finner du oppskriften på blandaball.

8 kommentarer:

Kleppanrova.com sa...

Koselig med slike minner, flott!
Julen er en tid for gode minner og skikker vi har tatt med oss hjemmefra. Særlig når jeg baker til jul tenker på mor, og alle de fantastiske kakene hun alltid bakte.
Gode minner av forfedre er bra å ha!
Jeg har også gode minner om å dra på sommerferie til bestemor på Hundorp. Bilen lastet til bristepunktet og pappa som plystret i veg når vi kjørte avgårde.

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Ååå, så koselig å lese om! Ja, det er viktig å ta vare på minnene både for seg selv og de kommende generasjoner. Jeg har et innlegg på bloggen min i dag, som jeg tror du vil like! Takk, forresten, for hyggelige kommentarer hos meg i det siste! Selbuvantene ble jeg veldig fornøyd med å gleder meg til å bruke! Ha en fin 2. søndag i advent! Klem Cathrine

Bundingen sa...

Så artig å lese! Synes jeg ser for meg alt det du skriver om!
Nei, det var ikke alle som hadde besteforeldre i nærheten før i tida heller. Ikke alle hadde bil, og det var tungvint å komme noe sted. I tillegg var det arbeidsdag på lørdager. Vi har det visst veldig lettvint og godt nå til dags.

Klem

Tove Steinbo sa...

Enig med alle, artig å høre om gamle minner, med opplevelser som barn.
Mors foreldre bodde på Ajer ved Hamar, og dem besøkte jeg flere ganger. Bestefar var skomaker, og hadde et lite verksted i 2. etg. i huset. Jeg kan enda kjenne lukten av "bekkatråd" og lær. Jeg fikk sitte ved siden av han og se han arbeide. Farfar døde da jeg var ca. seks år, men farmor drev en "godtebutikk" ikke langt fra der vi bodde. Henne besøkte jeg ofte. Jeg kunne gå dit alene, ca. 15 min. Det ble noen sukkertøy fra de flotte glassene!
Fine dager ønskes av Tove/fargeneforteller

amo sin blogg sa...

Så koseleg og levande du skriv.
Det er så ein kan sjå det for seg og minnast eigen barndom.
Takk skal du ha.
Klem frå Anne-Mari

Barwitzki sa...

Vakre minner ... fantastisk at du skiver om det.
Og jeg liker også de gamle bildene ... og vi strikker fortsatt denne mønster og farger :-))
Takk skal du har. Hilsener fra Viola
God 3. Adventskveld for deg.

Barwitzki sa...

... skriver ... :-)))

Maria - Min oldemors hus sa...

For noen flotte bilder, særlig det øverste "hverdagsbildet" av de to.
Riktig god jul til deg og dine.