KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

onsdag 29. mai 2024

"Blomster gule, hvite, blå" ... og flere farger og!

 

Forglemmegei

Verden går sin skjeve gang, - med dårlige nyheter både fra fjern og nær. Forglemmegei som dekket et helt felt i botanisk hage på Milde, får stå til minne om alle som mister livet i de forferdelige krigene som raser i verden for tiden. 

Men navnet og den blå fargen minner meg også om storebroren jeg mistet i vår.

Samtidig med at bombene faller over andre, eksploderer naturen rundt oss her med sol og varme og blomstring i alle regnbuens farger. Det gjør godt for oss som er trygge. Og regnbygene de siste dagene har gjort naturen her vest godt. Ingen styrtbyger eller lyn og torden her.

Vi hadde besøk på lørdag og tok en tur til Arboretet og botanisk hage på Milde utenfor Bergen. Jeg har skrevet om dette stedet tidligere.

Arboretet har en stor samling av rhododendron i alle former, fasonger og farger. Noen var ferdigblomstret, noen står i knopp og mange står i fullt flor.

Her kommer noen bilder:

Solen smilte til oss mellom furukronene.

 

 

I skogbunnen stod rhododendron i blomstring med røde, oransje, gule og hvite og fiolette blomster.

 

Klokkeformede, hvite blomster


Blondeaktige lysrosa blomster

Langs veien står det også rhododendron i sprakende farger.

 

Det er slektninger i rhododendron- og asalea-familien som gjør mest av seg på denne tiden av året. Disse nærmest kunne ved første øyekast se ut som store pinseliljer.

Så kraftig gule rhododendron er ikke et vanlig syn i byens hager og parker.

 

Disse i rosa og fiolett er mer vanlig å se. Det bugner av blomster på dem og buskene er store som trær og de finnes i mengdevis.


I det koselige "Blondehuset" er det vafler og kaffe å få. Godt med litt påfyll når man har trasket langt og lenge.

Denne plaketten forteller at det var daværende kronprins Harald som i mai 1971 plantet en eik som starten på det hele i den gang Fana kommune.


 Det er mange spennende vekster i Arboretet. 

Denne gangen var det rhododendron vi kom for å se. 

Og de skuffet oss ikke!




8 kommentarer:

Villrose sa...

Aroboretet er fantastisk. Rhododendronblomstringen er vel et høydepunkt. Heldige oss, som kan nyte sommeren.

Marit sa...

Takk for de flotte bildene! Nydelig blomstring, og i så mange fine farger. Ja, vi er heldige her i landet som lever i fred.

Kleppanrova.com sa...

For et vakkert syn med alle Rodedenronene, Det er så man kan miste pusten av slikt syn. Det er en oppmuntring ang, alt hva som skjer så forferdelig ute i verden. Ha en fortsatt fin sommer i Bergen. :)

Tove Steinbo sa...

Så vakkert! Jeg elsker rhododendron, og i Bergen er det mye av den vakre blomsten. Du sier i et svar på min blogg at du ville holde deg i Bergen i finværet og ikke reise til varmere strøk. Det ville jeg og gjort. Men jeg bestilte tur lenge før varmen kom, og den var ikke kommet til Oslo da jeg dro. Det var heller ikke så varmt på Kreta. Nå er jeg i Åsgårdstrand, og her pøser det ned. Gode og fargerike dager ønskes av Tove

Haldis Roaldset Fladby sa...

Forglemmegei minner meg om min mor og far. Det var «deres» blomst (Jfr slektsboka om far).
Vi hadde en fin tur sammen i Arboretet, Jorun. Fine bilder du har tatt. Rhododendron er bare flotte.

Bundingen sa...

Så mange fine blomster! Vi trenger dem i den urolige tida vi lever i. Mange lever i utrygghet og sorg, og i krig er det bare tapere! Takkfor nydelige bilder, og riktig god helg!

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Så vakkert! Det inspirerer meg til å besøke Botanisk Have i Oslo, som byr på mye av det samme! Ønsker deg en riktig god helg! Klem Cathrine :-)

Marit Johanne sa...

Så vakkert med alle blomstene. Når det skjer så mye vondt i verden tror jeg det er godt for oss fylle på med gode inntrykk av blomster og natur. Ikke for å glemme alt det vonde, men for å gi oss styrke. Jeg har forresten akkurat strikket et par sokker som het Forglemmegei.
Gode ønsker for juni!