KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

mandag 9. april 2012

BRUDGOMMER OG PRØYSENVISE


Nå er det på tide å vise noen brudgommer igjen. 
Her er et utvalg fra bildesamlingen min. Jeg har bearbeidet dem litt:

1895

1906


1923

1930-t


1950-t

1960-t



1970-t


1990-t



1999

 Her passer det å avslutte med Alf Prøysens koselig-humoristiske vise om hva disse mennene måtte gjennom før de kom så langt som til å stå brudgom:


“Kjærest på en stol”

Det er mye en ska gjønnomgå på livets lange lei,
og i kvell så lyt du skinne som ei sol.
Det som før har hendt så mangen kar, nå ska det hende deg,
for nå sitt du og er kjærest på en stol.
Rett imot deg har du far ått den jinta du har kjær,
du får blistre litt og nævne no om godt hell dårli vær,
du lyt glømme att’n jaga deg frå låven sin i fjor,
for nå sitt du og er kjærest på en stol.

Itte bry deg om at onga flyg og flire att og fram,
dom er onger, dom er gla i leik og sang.
Kviske mor hennes i sinne : Her ska itte vara dram!
kain du bære lokke katta på ditt fang,
og så sitt du der og klappe helt tel katta vise klør,
og den minste ongen seie : Hu ha æiller klore før –
Du får ta det som en kar og seia morosamme ord,
for nå sitt du og er kjærest på en stol.

Får du kaker attåt kaffen lyt du minst ta fire, fem,
itte bry deg om at onga heng omkring,
og når du får en dult mot armen din så kaffespruten kjæm
over slipset ditt så gjør det ingenting.
Og når jinta di vil ut att : ”Hu har æiller sett slikt stell!”
lyt du snurre pent på hatten din og takke for i kvell.
Ta dom æille varmt i hæinna med no’n hjertevarme ord,
for nå har du søtti kjærest på en stol.


12 kommentarer:

Blått til lyst sa...

Yhuuu - her var det brudgommer med stil og sjarm, og med stor variasjon. Noen riktig stramme, noen nesten morske og noen blidt smilende.
Brudgommens rolle har endret seg, og alderen på dem var sannelig også både i øvre og nedre skala *S*
Han fra 1960-tallet så ung ut - nesten så han kan gå inn i en ungpikeroman som den strevende nygifte.
Gode bilder! - Liv

Kleppanrova.com sa...

Her var det en flott kavalkade med kjekke karer, med tydelig ulik stand og stilling.
Den 1.ste karen var nok en som var lavt på strå. Morsomt å se de ulike motenesvigningene hos mennene
Men alderen er også spennende og se på, ganske store variasjoner.
Ha en fin uke :) Ingun

Anne Lise Johnsen sa...

En fasinerende rekke! Veldig morsomt å se på både klær, hår, bakgrunn og ansiktsuttrykk :) Finfin ny uke til deg :)

Fjordheim sa...

Her var det amnge staselige karer. Ikke så ofte brudgommen blir tatt bilde av alene. Men veldig koselig.
Ha ei god uke :)

Bente sa...

Hm..mye staselige menn her!
Morsomt at de har tatt egen bilder..

KKvinneblogger sa...

Her skylder jeg å innrømme at det er jeg som har tryllet bort bruden fra bildene!
Vanligvis er det bruden som stjeler oppmerksomheten, og denne gangen tenkte jeg vi skulle konsentrere oss om mannen.

Lise B sa...

Ja, her var det mange Stasliner, ja for du kjenner selvfølgelig Prøysensangen om hun som så gjerne ville i avisa, og var på fesjå med kua Staslin; men den som kom i bla'et var a Staslin, og den som ble bortkløpt, det var je. Så her er det altså bruden som er bortklipt, sannelig på tide. Bra trylling! Og kjekke karer

Guri sa...

Stramme karer alle disse :) Men det går i svart da....... Litt mindre endringer hos disse herrene enn hos damene ;)
KLæm

Maris Gyngestol sa...

Kjekke og stramme karer! :) Utrolig moro å se alle de gamle bildene du legger ut!! :) Har du noe innlegg om gamle brudekjoler -div stilarter? Det kunne nemlig jeg ønske meg litt inspirasjon om... ;)

-Mari

Maris Gyngestol sa...

....og etter en litt nøyere titt, fant jeg selvfølgelig mange innlegg... hehehe! :)

polkadotpeticoat sa...

This was such a fun post to se all these grooms men!

amo sin blogg sa...

Velkoma som følgar hos meg ♥
For ein spennande blogg du har. Denne vil eg følge vidare.
Flott brudgommar og brudepar lenger nede.
Kjempeflott å lese.

Tusen takk for fine ord hos meg.
Eg brukar vanlegvis ikkje å brette meg ut så mykje, men kjende at eg måtte det idag :(

Klem frå Anne-Mari