KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

torsdag 25. mai 2017

DRONNING SONJAS KUNST OG FESTSPILLUTSTILLINGEN 2017 M.M.

Det er festspill i Bergen.
Under åpningen i går var været fint, men i dag plasket det ned.


Den røde løperen er klar. Blomsterpiken ( har ikke greid å oppdrive navnet hennes) er klar. Direktøren for Kunsthallen, Martin Clark, er klar. Festspillkunstneren  Jan Groth er klar. Sponheimen (fylkesmann) er klar og politimesteren ( Kaare Songstad) er klar.  
Mellom dem befinner også ordføreren (Marte Mjøs Persen) seg, men Sponheimen dekker henne. Og vi, publikum, er klare. Vi venter bare på dronningen.


Dronningen er ankommet, hun gir festspillkunstneren en klem. Blomsterpiken er ferdig med sitt oppdrag. Fylkesmannen, Politimesteren og Ordføreren snur ryggen til publikum og vender oppmerksomheten mot hovedpersonene. Utenfor bildet passer bevæpnet politi på.
(Jeg så bevæpnet politi i gatene første gang i Paris for noen år siden. Nå er det dessverre blitt et vanlig syn i våre egne gater.)

Før publikum kunne slippe inn, fikk dronningen og noen prominente gjester en egen omvisning. 
Vi ble stående i regnet og vente. Da fant vi ut at vi skulle ta en titt på dronning Sonjas egen utstilling et par hus bortenfor.

Det har vært en stor diskusjon her i Bergen om hvorfor dronning Sonja ble invitert til å vise sin egen utstilling på det nyoppussede kunstmuseet, og ikke en lokal, etablert kunstner.

Store kjeramikkrukker. Kunstner: Dronning Sonja.
Her kommer noen bilder fra dronningens utstilling, og etterpå viser jeg bilder fra Festspillkunstnerens utstilling, så kan dere selv avgjøre hva dere liker best.

Dronningen viste både kjeramikk og trykk i et stort spenn. Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at bildene er tatt med mobilkamera i all hast mellom flokken av publikum.













Alle bilder tatt av Jorun Roaldseth

Da vi kom tilbake til Kunsthallen var det fremdeles fullt av folk der. Dette er en anledning for å se og bli sett. Skal man fordype seg i kunsten, får man komme tilbake en annen dag.


Veggene i den store salen var blitt brukt som lerret :



Nærbilde av veggen.


En tekstil slik vi kanskje kjenner kunstneren best.


Den kjente streken til kunstneren har materialisert seg i metall.



Tegning. Publikum speiler seg i glasset på bildet.


Jeg kommer tilbake en dag det er roligere og mindre folk.

2 kommentarer:

amo sin blogg sa...

Det som imponera meg mest er den 80 årige dronninga sin energi.
For berre nokre dagar sidan var ho i Loen og opna den nye Skylift pendelbane til over 1000 m høgde.
Ho har nok gode vaner i kvardagen for å hente seg innett.

Kleppanrova.com sa...

Sprek dame, dronningen vår.
Skulle gjerne ha vært der og snakket med Jan Groth. Han er vedens skjønneste mann. Jeg jobbet jo sammen med han og laget (broderte)det store sceneteppet til Det norske teater i 1985(tror jeg det var). Han tegnet det og jeg og tre andre damer brodert det og var med i utformingen på detaljnivå over en lang periode.
Jeg var på hans store utstilling på begynnelsen av 2000 i Oslo og da var det han som kom meg i møte med åpne armer og ropte aaaa Ingun så godt å se deg!
Det en hendelse jeg aldri glemmer. En så stor kunstner husket lille meg!
Ha en flott forsommerdag i Bergen!