Antrekkene (bortsett fra brudgommens vest og bukse) er laget av Veronika Glitsch. |
Slikt vekker jo nysgjerrighet, så jeg strakte hals. Og for et bilde, for et brudepar!
Jeg fikk huket tak i bruden. Det viste seg å være tekstilkunstneren Veronika Glitsch og hun var villig til å dele både brudebilde og fortellingen om hvordan de fantastiske bryllupsantrekkene til paret ble til med meg og dere som leser bloggen min.
Veronika skriver:
Da jeg, Veronika Glitsch (Klesdesigner, Redesigner & Skredder) skulle i gang med å lage bryllupsklær reflekterte jeg over hva som kjennetegner en brud. Den hvite brudekjolen er et selvsagt kjennetegn på hvem som er bruden i et selskap. Men om det ikke skulle være hvit brudekjole, hvordan kan bruden kjennes igjen av alle som brud? Jeg tenkte at en brud er litt som et monument eller en statue, hun skal ruve litt, være litt kongelig denne dagen. Disse tankene førte meg noen årtier tilbake i drakthistorien hvor fotside omfangsrike stakker med flere lags underskjørter med rysjekanter og et høyt liv med tettsittende overdel var gjenganger i silhuetten. Jeg ble inspirert av de vakre skikkelsene i maleriene til Anne Langsholt Apaydinli.
Maleri av Anne Langsholt Apaydinli |
For en tid tilbake ga Hanne Senstad fra 2 jinter på Nes meg
noen ullbroderte stakker med påsydde liv som det var tenkt jeg ville kunne
gjøre ære på i mitt redesign-arbeid. Jeg valgte en av disse og lappet litt små
møllhull og så at de solblekede stripene fra foldene i stakken ikke syntes så
mye på avstand. Stakken brukte jeg til å sy frakken til brudgommen med kil i
ryggen og en blå/hvit stripet tittekant i noen av sømmene. Denne tittekanten
lot jeg gå igjen i livet som jeg redesignet til brudeantrekket. Brudgommen
pleier å ha på seg bukser fra det tyske håndverker-klesfirmaet FHB, så han
skulle ha på seg et par beige bukser i bred kordfløyel med vest i samme stoffet.
Under vesten fikk brudgommen en hvit skjorte i økologisk bomull hvor jeg tok
opp noe av snittet på frakken med halvmåneklaffene over ermkulen og kilen i
ryggen. Jeg gjorde også plass til en sølje på bringa og la lukningene litt ut
på siden fra midt fram. Så var brudgommens antrekk i boks.
Jeg har sansen for ’mismatch’ fordi jeg synes det kan gi en
spennende kontrast i et antrekk. Jeg fant fram et storblomstret ”bestemor´s
gardin” jeg hadde liggende og tenkte på de vatterte understakkene vi brukte på
vinteren i Norge noen tiår tilbake. Jeg hadde liggende noen flistepper jeg
hadde fått på sittevogna i nattoget og ikke villet kaste etter reisens slutt.
Disse brukte jeg som vattering mellom hovedstoffet og fórstoffet. Etter å ha
sydd sømmer rundt blomsterklasene på stoffet, gjorde jeg et figursydd parti
over mage og hofter, litt lenger ned bak enn foran, og sydde på stakken under,
lagt i folder. Midt fram er det glatt og ingen folder og foldene øker i dybde
og tetthet bakover. Jeg sydde to underskjørt, ett med rynkekapper og ett i tyll
også med rynkede tyllkapper for å få stakken til å stå ut.
En kjole jeg hadde kjøpt på loppis med høy kinakrage og
volangskjørt brukte jeg som utgangspunkt til blusen. Jeg beholdt foldepartiet
midt fram og kneppingen på siden av foldepartiet. Kinakragen byttet jeg ut med
en rund hals med fassongbelegg på innsiden. Jeg brukte stoffet til skjørtet for
å gjøre en rynket kappe som er lenger bak enn foran og som har et glatt parti
midt fram og mer og mer rynking bakover. Jeg passet på at rynkekappen til
blusen starter der livet slutter.
Til slutt sydde jeg en kort jakke av en brukt
herredressjakke. Jeg klippet av slaget og sydde det på igjen, men motsatt vei
slik at spissene fra slaget blir en dekorativ effekt som innrammer bringa. Jeg
gjorde jakken forholdvis åpen framme for at litt av livet
(som matcher brudgommens jakke) skulle synes, samt at det skulle være plass til
en stor sølje på bringa. Jeg sydde inn tittekanter i samme stoff som jakka i
buer ned mot midt bak på ryggen for å ta opp igjen det buede snittet på
brudgommens jakkerygg.
Så var det tid for brudekrone: selve basen til krona er en
stor hermetikkboks som det har vært 2,5 kg pesto i. Den spraylakkerte vi og
formet så to innvendige kroner i tykk ståltråd for å gjøre krona mer fyldig.
Perleheng, filigransheng, og bjeller ble festet på. Som tekstiler måtte det
også komme kuleformede ulldusker på toppen av krona. De gule runde hengene er
laget av et gammelt oljefat. Brudgommen fikk en sølje med skog, fjell og himmel
sagd ut fra et gammelt reklameskilt i metall og de samme gule hengene som på
krona.
Krona og brudgommens sølje er laget av Birgit Vollen i samarbeid med Veronika Glitsch og Ola Svensson. |
Fikk du lyst til å redesigne og omforme klær du har liggende
som kunne fått et nytt liv? Jeg vet at det ikke er så lett når man ikke helt
vet hvordan. Og så vil man jo gjerne få det bra til sånn sømteknisk også.
Derfor har jeg startet en sy-dine-egne-klær-skole-blogg hvor jeg legger ut
redesign-syoppskrifter og annet det er lurt å få hjelp til når du vil lage klær.
Se blogg.veronikaglitsch.no
Tusen takk Veronika!