KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

tirsdag 7. mai 2019

ANNE KARIN ELSTAD



Når man leter i slekten er det stas å finne at man er i slekt med noen som er litt kjent. Jeg har "alltid" visst at Anne Karin Elstad var min tremenning. Det ble snakket mye om det i familien da hun var som mest populær med trilogien "Folket på Innhaug" i siste del av -70 tallet. I 2006 skrev hun boken "Hjem" som mange mener handler om moren Jenny.

Hilde Hagerup har skrevet en biografi om Anne Karin Elstad. Den fikk jeg av min forfatterdatter, Renate, til jul. Hilde Hagerup skriver godt, og det er morsomt å bli kjent med tremenning Anne Karin.
 
Foreldrene til Anne Karin var Johan Hestnes og Jenny f. Roaldset.
Anne Karins morfar, som også het Johan, var en eldre bror av min farfar Matias.
Johan Roaldset var en flink forteller, og han fortalte om slekten til andre som skrev det ned. Mye av dette er stoff vi bruker i slektsboken vi skriver.
Det er mange andre også i slekten som har vært glad i å skrive, både poesi og prosa, så vi hadde en del stoff å ta av. Bestefar Matias skrev også.
Vi har et brev etter Johan som han skrev til broren til Anne Karin. Broren var interessert i slektsforskning.

En annen som var glad i slektsforskning, var datter til Matias, niesen til Johan og dermed søskenbarnet til Jenny Roaldset, Hjørdis. Da hun fylte 70 år i 1995, fikk hun i gave av barn og svigerbarn et møte med Anne Karin Elstad gjennom bladet Familien. Dette møtet stod det en reportasje om i Familien nr 1, 1996.

Tante Hjørdis drev slektsforskning uten internett. Hun skrev brev og reiste rundt til offentlige kontorer og samlet informasjon om Roaldset-slekten. Kanskje hadde hun en drøm om å skrive en slektshistorie. Da hun døde, lå papirene og alt stoffet hun hadde samlet og bare ventet på at vi skulle fullføre arbeidet etter henne. Vi tror hun hadde gledet seg over at vi tok tak i det.

9 kommentarer:

Bundingen sa...

Anne Karin Elstad er en av mine favorittforfattere, og jeg har lest de fleste bøkene hennes flere ganger. Det er lett å kjenne seg igjen i bøkene hennes, spesielt i Folket på Innhaug. Jeg må nok på biblioteket og låne den biografien. Takk for interessant lesing!

God tirsdagskveld fra Ingunn

amo sin blogg sa...

Interessant innlegg.
Ja, tenk på slike som tanta di som iherdig samla inn stoff om slekta,
det var ikkje så enkelt som i dag.

Kleppanrova.com sa...

Så morsomt at du er i slekt med Anne Karin Elstad, jeg har lest nesten alle bøkene hun har skrevet. Hun har skrevet utrolig mange fine bøker. Den biografien er notert, og en dag skal jeg lese den.
Ha en fin dag!

Tove Steinbo sa...

Så spennende å finne berømtheter i slekten.
Hadde vært gøy å gå litt tilbake, men jeg får aldri tid. Kanskje en dag?
Artig å lese det du skriver! Hilsen Tove/fargeneforteller

Åshild sa...

Jeg er også blant dem som leste bøkene til Elstad.

Så gøy at dere hadde en som samlet informasjon på den gamle måten, da har dere sikkert et godt grunnlag. Det er tross alt ikke alt som finnes i de digitale arkivene.

Maria - Min oldemors hus sa...

Alltid artig med slikt folk i slekta. Elstad var en av de første "voksenforfatterne" jeg leste.

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Et forfatterskap kommer sjelden alene, heter det, og det ligger nok en skriveåre i familien, kan det høres ut som! Anne Karin Elstads bøker har jeg også lest, mer i nyere tid, og det ville vært moro å være i slekt med henne, ja! Så heldige dere er som har slektsstoff samlet av den eldre garde, og at det har blitt tatt vare på! Min mormor håndskrev sine memoarer, og de leser jeg nå! Lykke til med slektsboken!

Barwitzki sa...

Jeg har funnet tre bøker med tysk oversettelse. Jeg vil skrive ned,
kanskje jeg vil finne en bok med original norsk utgave :-)) Det er spennende å lese originalspråk.
Fantastisk at du fortsetter familienhistorie.
Hilsen til deg.
God uke ... krysser fingrene for fint været for 17. mai
Viola

Vilt og vakkert sa...

Hei, tidligere i vår var Hilde Hagerup på Læseselskabet og fortalte om sitt møte med Anne Karin Elstad og boka si. Det ble en flott kveld. Nå er programmet for neste år neste i boks. Jeg er heldig som får være med i styret.