KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

fredag 6. mai 2011

I'LL KEEP MY HAT ON




Etter at gjestene i det kongelige bryllupet i England viste til dels direkte  smakløse hatter, vil jeg slå et slag for norske modister.

 Irene Myrbostad

Slideshow
Irene Myrbostad fortjener så absolutt oppmerksomhet. Jeg har vært på utstilling og fått prøve mange av hennes kreasjoner.

Selv er jeg heldig å eie en hatt laget av Mona Strand. 
Her er noen stilige hatter hun har laget :


Bilder: "Sorte blader" (foto Therese Nilsdotter), "Eva" og "Babu".

"Mona Strand former og modellerer håndsydde hodeplagg til enhver anledning: skulpturelle hodebekledninger, hatter, luer, caps, hodepynter."



Min bloggvenninne KLEPPANROVA  har også laget hatter. 
Se hennes hjemmeside http://www.ingunkleppan.com

For noen år siden var det et levende hattemiljø i Bergen med hatteutstillinger, parader og flere modister. Nå er det helt dødt. Trist. 
Bryllupet i England viste at det står ikke så bra til der heller, syns jeg. 
Det virker som folk tror de skal på karneval når de tar på seg hatt. 
Hvor ble det av stilen?

Suits of 1917-1919



http://www.fashion-era.com/images/Silhouettes/1916coatfullflarecen1000.jpghttp://www.fashion-era.com/images/Silhouettes/1917dresseyeshatcen1000.jpghttp://www.fashion-era.com/images/Silhouettes/1917suit2skrtcen1000.jpg







http://www.fashion-era.com/images/Silhouettes/1916suitmilitcen1000.jpghttp://www.fashion-era.com/images/Silhouettes/1916dressfullskirtcen1000.jpghttp://www.fashion-era.com/images/Silhouettes/1917dressuittosidecen1000.jpg


10 kommentarer:

Blått til lyst sa...

He, he - jeg er i grunnen veldig glad for at jeg ikke trenger gå med hatt.
Modisten du viser er sikkert dyktig, men med skam å melde synes jeg den øverste ligner mistenkelig på noe jeg har i ett kott - en støvbørste i strutsefjær fra 1908 - eller no'.
Fra spøk til revolver - det ER lekkert med en fin hatt!
Jeg synes jo det var en og annen fin hatt i det engelske bryllupet også, men det var mye likt, da.
Som gammel speider, og mageårig bærer av en særs lite elegant speiderhatt, velger jeg damen fra 1916 *s*
God helg til deg - Liv
- så spennende med pakke!

Kleppanrova.com sa...

Hei!
Veldig flott at du tar opp temaet hatter. Jeg elsker hatter! Fint at du lager link til mine hatter, de er noen år gamle, men en hatt er en hatt!

Jeg fikk ikke sett det engelske bryllupet, jeg var i Madrid da, men regner nok med at det kommer i reprise.
Jeg har alltid gått med hatt og da ungene var små synes de det var så lett å se meg når vi var i byen.

Mor gremmet seg veldig over meg på 80- tallet da jeg gikk i 20-tallshatter til langt nedover ørene. Hun klaget og synes jeg var gammeldags.

Nei! nå skal jeg ta frem hattene igjen! Siden jeg har fått meg kjærringsykkel kan jeg ta på en hatt i morgen når jeg sykler til byen.
GOD HATTEHELG!

Anita Tørmoen sa...

Hatter er spennende. Synd at det ikke er så mye brukt lenger. Tusen takk for den fine premien jeg har mottatt i posten fra deg:)

ASSA sa...

Hei så morsomt å få besøk i min "samlerblogg", jeg sybes også det er morsomt med andre sine samlinger og se hva andre er interresert i ☺

Og jeg må få si du har en flott blogg med mange fine bilder og spennende historier.
Jeg skal se igjennom mine gamle bilder jeg finner nok noen brudebilder som jeg kan dele med andre.

Maris Gyngestol sa...

åh! det finnes jo så mange kule hatter! Jeg er en av de som synes det er synd det ikke blir brukt oftere! selv om jeg ikke tør å bruke selv, skulle jeg GJERNE gjort det, om det hadde vært LITT vanligere... :)

Ha en fin helg videre!!
-Mari

Anonym sa...

Love those hats. Love.

Kamerasamleren sa...

Hallo til deg!
Når det gjelder hatter er vel ikke jeg den rette til å komme med de mest prangende uttalelser. Men takker deg for innledningen, som forteller meg at litt grei har jeg på det allikevel.

Jeg innrømmer ærlig og oppriktig at jeg både dro på smilebåndet og tok frem latteren under nevnte bryllup. (Det lille jeg så av det) Mine tanker om at hatten skal være en del av kvinnen for å fremheve de andre vakre detaljene, holdt på å få seg en smekk. :) Ei stund begynte jeg å tenke i baner om at saken dreide seg om å se rarest ut, eller få frem "her kommer jeg", det siste kan kanskje ha noe med det virkelig å gjøre. Det er vel muligens i utgangspunktet en kopi fra fugleverdenens fargesprakende prakt som opprinnelig fikk hattene på hodet. I den forbindelse, om det skulle være tilfellet, minner jeg om at det muligens er en liten miss. For det er vel ikke hønsene som har de flotteste hatter der? :)

Ha en flott dag og mange fine dager fremover og fortsett med dine spennende fremstillinger om de forsvunne moter og trender.

Hilsen fra en beskjeden og for anledningen litt tilbakeholden hane. Uten hatt, men med skjegg!

Ingrid Tunheim sa...

Hatter er stilig om de bæres på rett måte og til rett antrekk....skulle ønske jeg var "hattemenneske"....

mimmi-leone sa...

Så mange stilige hatter og fine gamle bilder av det.

Husker mormoren min alltid brukte hatt.
Det kan være utrolig stilig til et antrekk, men ikke noe man ofte ser.


Tusen takk for koselig kommentar fra deg, utrolig inspirerende1

Hilsen fra Mimmi-Leone

Eva sa...

Nydelige hatter du viser fram! Jeg husker i fra min barndom at finere by fruer hadde hatter på hodet. Min mor hadde også..Hun pyntet seg bestandig med en hatt til antrekket. Vi hadde også en hattebutikk. Vet ikke om den er der mer...

Jeg synes hatter er nydelige, men det er jo ikke alle som kler den. Slett ikke jeg..

Ha en fin uke!