KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

onsdag 23. april 2014

VERDENS BOKDAG


"Verdens bokdag

World Book and Copyright Day, innstiftet av UNESCO 1995, markeres 23. april hvert år med aktiviteter over hele verden. Bokdagen har til formål å oppmuntre til lesing og til utgivelse av bøker, samt å sikre forfatternes opphavsrett. Feiringen knytter an til en gammel tradisjon fra regionen Cataluña i Spania.
Fra midten av 1400-tallet har katalanerne feiret sin skytshelgen Sankt Georg 23. april; i nyere tid har dagen bl.a. vært markert ved at bokkjøpere i Cataluña får en rose for hver bok de kjøper.
Bokhandlere, bibliotek, skoler og foreninger har markert Verdens bokdag i Norge siden 1997.
23. april er trolig både Miguel de Cervantes Saavedras og William Shakespeares dødsdag."
Fra Store Norske Leksikon

Husk å kjøpe en bok i dag! :)


Da de to yngste barnebarna var på besøk her i påsken, hadde Ivrine (6 år) med seg egenforfattet bok.
Siden moren skriver bøker, kan vel hun også!
Boken inneholdt små historier, bl.a.en koselig om en jente som rir på hest for første gang; en skildring av våren og blomstene som er så pene; en skummel om dragene som spiste mennesker som gikk en tur, den slutter slik: "Dragene var mette"; en trist om en hest som skadet seg og måtte til dyrlegen og til slutt en morsom om dyrene i skogen:

 Noe kjent her? :)

Ellers, tusen takk for mange oppklarende kommentarer til mitt forrige blogginnlegg. 
Jeg tror Elin har løst mye av gåten med sine to kommentarer: Er du sikker på at det ikke står "pinsen"? og da jeg spør om pinsen var 15. mai i 1889, svarer hun: hm...nei.. Pinsen var nok den 9. juni det året.
Men om "Mor" giftet seg i pinsen 1889, og ga Irma bildet et annet år, den 15.mai? 

Tror kanskje dette kan være løsningen på gåten, jeg :)
Tusen takk, Elin!

5 kommentarer:

Bundingen sa...

Den skal tidlig krøkes... Ivrine har skjønt det. Har lest mange slike fine historier gjennom mine år som lærer i småskolen.
Takk for koselig kommentar på jakken min!

Ha en fortsatt fin dag!

Klem

Mormorfarmor Inger sa...

Fantastisk fin bok :) Mormorungen har også lagd noen bøker, men med tegninger i og så må jeg skrive fortelling til. Bra samarbeid og moro for oss :)
Godt påskemysteriet ditt er over. Jeg er enig i konklusjonen!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ivrine var en duktig författare, 6 år och redan en så fin bok.
Kramar
AnnaMaria

amo sin blogg sa...

Ivrine har nok ein forfattarspire i seg :) Kjekt med god fantasi og flink til å skrive for å vere berre 6 år.
Nyt dei varme dagane medan dei er her. Det er fantastisk !!

Kleppanrova.com sa...

Nå så vakker bok ditt lille barebar har laget, tidlig krøkes ....!
Takk for fin info ang bokdagen, dette viste jeg ikke.
Er i inspurten til utstilling så nå går det i hundre her!
Ha en flott helg i Bergen!