KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

lørdag 9. mai 2020

FARS MALERI OG ANNEN KUNST ETTER KRIGEN. KAN NOEN HJELPE?


Maleriet er uten signatur. Er det noen som kjenner igjen stilen og vet hvem kunstneren kan være?

En kveld, tidlig på 1950-tallet, sniker en mann seg rundt hushjørnene i den lille bygda. Under armen bærer han noe stort, firkantet innpakket i gråpapir. Han vil helst ikke bli sett, og i hvert fall ikke møte kjente som kommer til å spørre hva som er inni gråpapiret.

Dagen før hadde sjefen på fabrikken, der mannen er ansatt på kontoret, bedt vår mann, min far, ta seg en tur og se på noen malerier som var utstilt i et lokale i bygda. Dette var noe annet enn de masseproduserte amatørbildene som noen reiste rundt og solgte på dørene, så folk skulle ha noe å henge på veggene nå etter krigen. Sjefen visste at far var glad i kunst.

Da han fikk se bildene, kunne ikke far motstå ett av dem. Men at han faktisk kjøpte noe så unyttig som kunst, - han som hadde så mye å bruke pengene på, - han hadde kone og flere barn hjemme, og prøvde å spare til å bygge hus for seg og sin voksende familie, - nei, det måtte ikke folk i bygda få vite. Derfor hadde han vært ute nå i kveld, etter  at mørket falt på, og hentet bildet i hemmelighet.

Bilder i denne stilen husker jeg mange hadde på veggene da jeg var barn, Signaturen her begynner på H, resten greier jeg ikke tyde. Foto fra FINN.
Dette er alt jeg vet om hvordan dette bildet kom til å få hedersplassen på veggen i stuen alle steder mor og far bodde. Men hvem malte dette bildet? (Det øverste, altså)? 
Er det noen av dere som drar kjensel på stilen og vet hvem som malte sånne bilder rundt 1950?
Et annet spørsmål er påstanden jeg kommer med, at selgere dro rundt på dørene og tilbød billige, masseproduserte amatørmalerier til folk etter krigen. Dette mener jeg far fortalte. Noen som vet noe mer om det? 

Her er flere dekorative landskapsmalerier som kanskje dere som har levd noen år, drar kjensel på. 
Jeg har funnet dem til salgs på FINN.

Dette bildet er signert Larsen. Foto fra FINN.
 
J.Jakobsen har malt dette bildet. Foto fra FINN.

Hva har du på veggene? Hadde vært morsomt å se.

12 kommentarer:

Tove Steinbo sa...

Beklager, men jeg kan nok ikke hjelpe deg med hvem som har malt bildet.
De er forøvrig fine alle sammen, jeg liker faktisk slike bilder.
Men de bildene både jeg og min mann liker best, er naturbildene til Arne Paus.
Vi har flere av dem, og vi blir aldri lei av å se på dem.
God helg ønskes av Tove/fargeneforteller

Maria - Min oldemors hus sa...

Jeg håper du finner ut hvem som malte maleriet. Det var veldig flott. Når det gjelder masseproduksjon har jeg hørt det samme. Det var visstnok vinterarbeid for enkelte, ei slags attåtnæring til jordbruket.

Kleppanrova.com sa...

Jeg vet heller ikke hvem som har malt bilde. Litt morsom t tema. Jeg fikk akkurat inn av døra en bok som heter "Elg i solnedgang, utgitt på Kagge, 2020 av Arne Lie Christensen. Den kan du jo ta en titt på hos bokhandleren. For den boka handler om slik kunst du viser på de nederst bildene + div annen folkelig kunst.
Jeg har ikke rukket å se på den enda! :)

KKvinneblogger sa...

Kleppanrova, takk for at du gjorde meg oppmerksom på denne boka! Googlet den nå, og der skrives det om disse bildene jeg tenkte på. Det er dette du nevner også, Maria, bønder som malte masse bilder med norsk natur som motiv. Dette var morsomt å finne ut! Nå gjenstår bare å få svar på hvem som malte det bildet far nok så på som "bedre kunst". Hilsen Jorun

Vilt og vakkert sa...

Hei, nydelig maleri av fiskerne som sløyer fisken en vinterdag. Så dumt at det ikke er signert.Er nok ikke lett å finne ut av hvem som er kunstneren.

Kleppanrova.com sa...

Hei Jorun!
Jeg skrev Kagge forlag det er Pax den boka er gitt ut på og som jeg fikk her om dagen!
Absolutt en bok jeg skal kose meg med når det blir litt roligere tider. (ang. Utstillingen som jeg jobber med, det er mye som skal i boks).

Vilt og vakkert sa...

Heisann igjen, jeg kommer med et maleriinnlegg tirsdag!

Åshild sa...

Er du helt sikker på at det ikke er en signatur i hjørne nederst til høyre. Jeg synes det ser ut som bokstaver. Store bokstaver så det kan være forkortelse Starter med CL.

KKvinneblogger sa...

Åshild: Dette er spennende! Skal spørre broren min som har arvet maleriet, om han ser det samme som du ser :)Hilsen Jorun

Bundingen sa...

Spennende mysterium! Jeg følger med og håper du finner ut hvem kunstneren er. Lykke til!

Klem

Nadja sa...

Jeg er ganske interessert i J. Jakobsen sine malerier. Har en maleri hjemme, og så ca 30 bilder på nett. Vanskelig å finne ut - de er kanskje i private kolleksjoner

Anonym sa...

Har to om du fremdeles er interessert?
Du kan i såfall sende mail til kristine@sotrask.no
:-)