KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

onsdag 21. mai 2014

FESTSPILL OG TO FLOTTE DAMER

To spennende kvinnelig kunstnere har store utstillinger i Bergen i forbindelse med festspillene. 
Jeg gleder meg!





Ellinor Flor

Form og fortelling
Hatter og objekter

20.05.14 – 22.06.14
Åpning tirsdag 20. mai kl. 19–21. Innledning ved Nina Skurtveit. Utstillingen er støttet av Bildende Kunstneres Vederlagsfond.
Siden jeg startet mitt utstillingsliv i 1980, har brokker av gamle klenodier fra møbel- og tekstilverdenen ofte vært de mest ansporende råmaterialene. Å søke blant det som lå gjemt i kjellere og på loft, ble både en ferd tilbake til et tapt terreng og en jakt på funn for fremtidig foredling. Gjennom gjenstandene og deres bearbeiding oppsto et grunnlag for form og fortelling, og dette samspillet har alltid vært et sentralt siktemål.
Det gjelder ikke minst innenfor mine hatteskulpturer, hvor ”små fortellinger” folder seg ut på begrensete arealer. Selv om denne objektkunsten fortsatt er mitt hovedanliggende, har jeg til denne utstillingen også gått opp i format med stofftrykk og tekstilcollager. For dermed å skape et visuelt vekselspill mellom rommene. Men uansett virkemidler så tar det tid å synliggjøre antydninger og temme fabuleringer. Titlene er ment som et supplement og agn til publikums fantasi.
Fotos: Guri Dahl


BERGEN KUNSTHALL:



Tone Vigeland er årets festspillutstiller i Bergen Kunsthall. Dette har jeg kippet fra deres nettside:


Tone Vigeland: Muster

blank
22. MAI 2014 - 17. AUG 2014       KUNSTHALLEN
blank

I<B>nstallasjonsfoto / portrett. Courtesy Galleri Riis Oslo / Stockholm. Fotograf Guri Dahl</B><br>
 

Festspillutstillingen 2014 blir åpnet av kulturminister Thorhild Widvey torsdag 22. mai kl 13:00. HKH Kronprinsen vil være tilstede ved åpningen.

TONE VIGELAND
MUSTER
FESTSPILLUTSTILLINGEN 2014
BERGEN KUNSTHALL
22. mai - 17. august 2014
Utstillingen åpner torsdag 22. mai kl 13:00


Tone Vigeland har siden 50-tallet vært i en særstilling i norsk kunstliv som en internasjonalt anerkjent smykkekunstner. Hennes arbeider er inkludert i samlingene til blant andre Victoria & Albert (London), MoMA (New York) og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design (Oslo). Midt på 1990-tallet utviklet hun sitt kunstnerskap i en ny retning og viste for første gang arbeider som var uavhengig av kroppen, og som i stedet er frittstående skulpturelle objekter. I Festspillutstillingen tar Vigeland et steg videre inn i et for henne hittil uutforsket format. Utstillingen "Muster" presenterer en serie nye, monumentale installasjoner og skulpturer spesielt laget for Bergen Kunsthall og Festspillutstillingen.

 


6 kommentarer:

Unknown sa...

Hatter er facinerende. Selv synes jeg ikke at jeg kler hatt, men en med fruktkniver på kunne kanskje gått an, selv for meg. Dessuten liker jeg at ting forteller en historie, så Ellinor Flor er en spennende kunstner. Tone Vigeland sine smykker står også høyt på ønskelista når det gjelder smykker.
Liker noen av de "gamle" klasikerne veldig godt. Du må ha god fornøyelse på disse flotte utstillingene.
Hilsen fra Lunnerdamen.

amo sin blogg sa...

Der blir spennande utstillinger. Gled deg !
Eg har aldri vore i Bergen under
Festspela, burde kanskje reist for å få opplevinga.

Kleppanrova.com sa...

DER skulle jeg ha vært å sett disse utstillingene. Men her går det i hundre om dagen med eksamener, sensoroppdrag og svenneprøveavslutning og div andre avslutning.

Håper de utstillngene kommer til østlandet også.

Kos deg og tenk på meg når du er der!
Hilsen Ingun

Eva sa...

Hattene ser virkelig elegante ut! Selv kler jeg ikke hatt, men i dag ser i sjelden at kvinner går med det..

Kos deg på utstillingen som jeg tror er meget interessant..

Varm hilsen i fra nord..

Refleksjon på livsvegen sa...

Dette vert kjekt!

Ha fin helg :-)

helle sa...

Spændende damer må jeg sige, med hver deres vinkel på livet.

Klem Helle