KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

lørdag 6. juni 2020

ANNE FRANKS DAGBOK



 En bok som gjorde sterkt inntrykk på meg da jeg leste den første gang som 14 åring, var Anne Franks Dagbok. Vi lærte alt for lite om krigen og vår nære historie på skolen, syntes jeg. 

Men så vant jeg en kunnskapskonkurranse!

Konkurransen handlet ikke om kunnskap i historie, krigen, jødeutryddelse eller diskriminering p.g.a. rase, men om edruskapsspørsmål! 

Motorførernes Avholdsforbund  hadde i mange år en konkurranse blant avgangselevene ( 7. klasse) på folkeskolen. Alle mine tre eldre søsken hadde vunnet denne konkurransen, presset på meg om å vinne også, var derfor enormt. Vi skulle skrive en stil og svare på spørsmål om edruskap.

Jeg skrev en stil, min beste venninne, Alicia, skrev også en stil, det gjorde de fleste i 7. klasse. Stilene ble lest høyt i klassen. Alle var enige om at Alicia sin stil var den beste. Min var nest best. Lærerinnen mente det, jeg var helt enig. Jeg sa til mor og far at Alicia hadde vunnet, jeg kunne ikke leve opp til forventningene. 

Premien skulle deles ut på skoleavslutningen med foreldrene tilstede. En representant fra Motorførernes Avholdsforbund var der også. Han skulle avsløre vinneren og dele ut premien. Og så leste han opp mitt navn som vinner! Jeg følte jeg hadde jukset. Forklaringen var at jeg hadde flest rette svar på spørsmålene. 

Far var ihuga avholdsmann. Avholdssaken hadde han fått innprentet hjemme. 

Farfar, som arbeidet i gruvene på Rausand, hadde fortalt om arbeidere som på lønningsdagen gikk og kjøpte brennevin og kom fulle og nesten blakke hjem til kone og barn. Alkoholen var farlig og kunne ødelegge liv.

Dette lærte far videre til oss barna. Slik gikk det til at jeg vant edruskapskonkurransen, selv om det var Alicia som skrev den beste stilen om temaet.

Premien var altså Anne Franks Dagbok. 



Slik ser min utgave av Anne Franks Dagbok ut.

Min ett år yngre bror slapp presset fra  søsken og foreldre om å vinne denne konkurransen, for da han begynte i 7. klasse var Ungdomsskolen kommet også til vår del av landet. Det var nye tider. 

Men dessverre er Anne Franks historie, sammen med utallige andre, ikke minst fargedes, uhyggelig aktuelle den dag i dag!





3 kommentarer:

Kleppanrova.com sa...

Så morsom og litt av en tilfeldighet for jeg har sittet å jobbet med ny montering av Anne Frank smykket i dag. Jeg har tenkt å bruke bildene fra Minnelunden i Berlin, du kan se bildene om du ikke kjenner stedet. Det var et utrolig følelses messig sted å være. Men er litt usikker på om smykket drukner litt. Jeg får se!
https://kleppanrova.blogspot.com/2014/10/ich-habe-in-berlin-gewesen.html
Boka Anne Frank har jeg lest mange ganger den er fantastisk. Tenk hun satt der i 2år og 2mnd på loftet ! Og overlevde ikke konsentrasjonsleieren med bare noen dager, ufffffff!

Ha en fin helg! Her har det regnet i hele dag og det har vært godt for meg og alt ute.
Hilsen Ingun

Tove Steinbo sa...

Ja, alkohol kan være farlig, så man må være forsiktig.
Min snille far drakk for mye i perioder, og da ble han en helt annen. Tror det var på grunn av krigen. Som jeg skrev i et blogginnlegg, satt han bpåde på Møllergatea 19 og på Grini. Klart det setter sine spor.
Det er kanskje en del som har drukket for mye i disse corona-tidene.
Jeg leste Anne Franks Dagbok i barndommen. Og det er utrolig at vi aldri kan lære å behandle mennesker likt. Ikke lett for verden med ledere som Trump! Hvordan går det der mon tro?
Artig at Ingun satt med Anne Frank smykke.
Takk for hyggelig kommentar hos meg. Tenkte meg vel at du liker stavkirker.
Alt godt ønskes av Tove/fargeneforteller

Vilt og vakkert sa...

Hei, jeg tror dette er 6 gangen jeg prøver meg på en kommentar. Jeg hadde bare mobilen i går, og det er ikke alltid at den gjør som vi vil. Prøve å svare deg både via min blogg og din. Nå har jeg fått datamaskinen min til sjukehuset - og alt blir så mye enklere.
Punkt 1:
Jeg deler minnene med deg ang. Anne Frank. Tror jeg lese den på noenlunde samme som deg. Ble veldig grepet. 19 år gammel besøkte jeg hjemmet hennes i Amsterdam. Nok en gripende opplevelse.
Punkt 2:
Jeg fikk en jevnovn over beinet da jeg rydda i møkkakjelleren i Lia, foten ble sittende fast. Det begynte å piple oransje væske fra såret, og rundt det poppa det opp små blemmer. Det syntes jeg var rart. Da vi kom hjem mandag kveld leste jeg meg opp på jordbakterieinfeksjon og ble redd ... dro til legavakta der jeg fikk stivkrampesprøyte og ble beroliga. På kontroll hos fastlegen torsdag ble hun alvorlig og sendte meg til Kalnes hvor jeg er nå på full antibiotikakur.
Heldigvis hadde ikke ovnen noe akantusdekor! Flere ovner av den typen har jo det...