KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

tirsdag 1. november 2022

BOLSØYBUNAD FRA ROMSDAL, NYTT BRODERIPROSJEKT

 

Mor på 70 årsdagen sin i sin fine Bolsøybunad. Her er hun bare et par år eldre enn jeg er nå.

Det gikk jo bra med forrige bunadsbroderingsprosjekt, så nå går jeg løs på et nytt! Utfordringen denne gangen, er at jeg ikke har noen bunad å se etter. Alle mine tre søstre har denne bunaden, men de er spredt i Frankrike, Sverige og på Østlandet. Og her er jeg i Bergen med min rekonstruerte1700-talls Gudbrandsdalsbunad uten broderier.

 


Min eldste datter var ikke moden for bunad da hun ble konfirmert på begynnelsen av -90 tallet. Men nå, når så mange i familien er utstyrt med bunad, har hun også begynt å ønske seg det. Og da må jo Mamma stille opp!

Bunad velger man jo gjerne fra et sted man har tilknytning til, eller der familien kommer fra. Datterens besteforeldre, på begge sider, kommer fra Møre og Romsdal. Mine foreldre kommer fra Romsdalen og flyttet til Lillehammer da vi barna var små. Derfor har så mange valgt Bolsøybunaden fra Romsdalen. Neste generasjon har valgt Gudbrandsdalens festbunad. Og jeg valgte altså en rekonstruert 1700-tallsbunad, da jeg skulle få bunad til 50 årsdagen. Da trodde jeg ikke at jeg ville klare å brodere bunad. Men nå har jeg altså kastet meg ut i det både til barnebarnet og nå til eldstedatteren min. Det blir spennende, og det blir sikkert litt blogging om prosjektet fremover.

Denne pakken fra Husfliden i Molde kom i posten til meg i går.

Den inneholdt garn og påtegnet stoff samt bilder av broderiene, -


-  mønstertegninger og en prøvelapp.


Jeg har fått Husfliden til å brodere de hvite, blondeaktige feltene. De er mye mindre enn gullfeltene på Gudbrandsdalsbunaden og krever skikkelig skarpsyn og stødig hånd.


Bolsøybunaden er todelt og kan fås med blått, rødt eller grønt liv. Skjørtet er blått. Fargen på bildene på min pc viser en gulere rødfarge enn det er på stoffet. 

Nå er det bare å prøve seg på prøvekluten i første omgang, så får vi se hvordan det går. Ønske meg lykke til! :)

5 kommentarer:

Marit sa...

Datteren din er veldig heldig. Det er mye jobb, men du får det nok til denne gangen også :)

Anonym sa...

Dette klarer du nok minst like godt som forrige bunadbrodering, tenker jeg. Nå har du jo enda mer erfaring i å brodere. Bolsøybunaden er den fineste av de 4 mønster-variantene av Romsdalsbunader synes jeg. Jeg broderte min egen Bolsøy-bunad for snart 50 år siden! Og har brukt den mye. Din datter er heldig som får bunad brodert av deg. Lykke til med jobben! Hilsen Haldis R F

Kleppanrova.com sa...

Så fin du var i bunaden din. Søsteren min ville heller ikke arve mamma sin Damaskkjole fra Gudbransdalen da vi delte boet etter mamma for 12 år siden, men plutselig ville hun ha den og kom å hentet den i mai i år. Da var vi to lykkelige damer, søsteren min som gikk rett inn i den og jeg som har gått og sett på den og lurt på hva jeg skulle gjøre med den i årevis. (Ville jo ikke selge den, den var også for stor til meg).
Jeg har selv en Gudbransdalens festbunad i sort (det er den jeg bruker).En Damaskjole som skal ha nytt skjørt og en Hulda Garborg drakt har jeg også, så jeg har bare valgets kvaler.

Lykke til Jorun dette får du til:)

Barwitzki sa...

Ja sir... jeg ønsker deg lykke til og glede i arbeidet ditt. Som du vet er jeg begeistret for Bunat-tradisjonen. Og jeg føler at det tar fart akkurat nå... og det er så deilig.
Takk for at du rapporterte fra begynnelsen...Jeg kunne egentlig ikke forestille meg hvordan dette enorme arbeidet skulle utføres...
jeg forstår det nå...takk.
Jeg ønsker deg mye moro. Det kommer til å bli veldig god... helt sikkert.
Mange hilser til deg fra Viola.
Her til oss are deilig høsten ... fremdeles.

Tove Steinbo sa...

Klart jeg ønsker deg lykke til! Men det er litt av et arbeide. Sitter du for lenge og broderer, kan du få vondt i nakken, det fikk jeg.
Fint å starte nå i høst med dårlig vær, og mye innetid.
God søndag ønskes av Tove/fargeneforteller