KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

onsdag 19. august 2020

SKOLESTART

 Dette bildet viser min lærerinne, Margit Hagen og meg sommeren 1961. Da hadde jeg gått ett år på Saksheim Skule. Bildet er et utsnitt av et familiebilde tatt i forbindelse med at Besta (farmor) og Margit var på besøk hos oss. Jeg var 7 år da jeg begynte på skolen, så her har jeg sikkert nettopp fylt 8.

På mandag var det første skoledag for mange i familien. Et barnebarn fyller 8 i slutten av denne måneden. Han har allerede gått to år på skolen. Nest yngste barnebarnet begynte i 1. klasse! Det er en milepæl! Nest eldste barnebarn begynner på Ungdomsskolen. Den yngste fortsetter i barnehagen noen år til. Senere i høst skal eldste barnebarn begynne studier ved selveste Cambridge. 

Det er spennende tider.

 Jeg kan ikke huske min første skoledag. Jeg husker da vi hadde testing. Vi måtte teste oss for å se om vi var "skolemodne". Det var jeg tydeligvis. En fremmed mann satt på kateteret og så på oss. Vi fikk utdelt et ark med noen tegninger og så skulle vi sette kryss ved det bildet som forestilte det han sa. "Nysgjerrigper" sa han. Jeg hadde ikke hørt det ordet før. Men det var en tegning av en gutt som kikket inn et nøkkelhull for å se inn i et rom med lukket dør. Jeg visste godt hva nysgjerrig var, så jeg tenkte denne gutten måtte være nysgjerrigper. Vi fikk ikke vite hvor mange rette vi hadde. Mor og far fikk et brev om at jeg kunne begynne på skolen. Men jeg husker ikke den dagen. Kanskje fordi testingen føltes mer spennende.

Det var ingen som gikk i barnehagen i min barndom. Jeg hadde bare lekt ute i skogen og på jordene rundt huset. Andre barn traff vi på søndagsskolen og når vi møtte søskenbarna våre. På skolen fikk jeg nye venner.

Jeg likte meg på skolen. Margit lærte meg å lese, skrive og regne. Hun fortalte fra "soga" og "bibelsoga" med en innlevelse som gjorde det til spennende fortellinger. Moses, Tor, Odin og Olav Den Hellige ble som naboer som bodde litt lenger oppi dalen. 

Jeg håper de som begynner på skolen i disse dager får en fin opplevelse, at de får lyst å lære og får lov til å fortsette å være nysgjerrige og lekende barn!

5 kommentarer:

Barwitzki sa...

Takk for det fine bidraget ... fantastiske minner.
Skolen starter her på 14 dager fordi ferien startet sent. Jeg ønsker barnebarna dine en god start på skolen.
Barna mine er lærere :-) Da jeg begynte på skolen var det store poser med godteri og små leker. Det er tradisjon og hvert barn mottar disse "sukkerkeglene" på første skoledag og familie feire en stor fest for barna. Hilsen til deg. Ha en fin sensommer. Viola

Tove Steinbo sa...

Så artig å høre om din barndom og fra skolen. Jeg kan heller ikke huske min første skoledag, men det var ikke testing hos oss, for det ville jeg nok husket.
Artig da barn og barnebarn begynte på skolen, vi fikk være med. Nå er de voksne. Utrolig hvor fort tiden går!
Tror du sa at du var interessert i boken min om farger, men den var utsolgt. Nå har nytt opplag kommet til lager fikk jeg vite i dag.
En fin høst med vakre farger ønskes av Tove/fargeneforteller.

Tove Steinbo sa...

Hei igjen. Du spør om hvor du kan kjøpe boken min, Fargene forteller. Den kan kjøpes/bestilles i bokhandelen.
Jeg svarte deg på min blogg, men gjør det også her. Du kan ringe meg på mobil
92 28 83 72 hvis du har spørsmål, eller noe du vil dele. Det er hyggelig.
Fine og fargerike dager ønskes deg fremover fra Tove/fargeneforteller

Kleppanrova.com sa...

Hei Jorun!
Takk for hyggelige kommentarer hos meg, jeg har vært litt travel med utstillingen, men nå er det mulig å gå inn på bloggen og klikke seg fram på alle mine 40 kvinner.

https://ingunkleppan.blogspot.com/2020/08/utstillingen-hommage-til40-kvinner-i.html

Jeg husker 1. skoledag, den var forferdelig. Men så fikk jeg verdens varmeste flotte lærer så det gikk fint, etterhvert! :-)

Maria - Min oldemors hus sa...

Koselige minner, sjøl om det ikke var fra den første skoledagen. :-)