KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

fredag 4. oktober 2013

STORE BARNEFLOKKER EN GUDS GAVE !?


"Om a mor har nevnt den fyrste tida si som gardkjæring, så har a aldri beklaga seg, enda det er trulig at hårdagen med striskjorta og havrelefsa låg på lur like bakom brøllupsfestligheten. For frå da av var a enten gravid eller hadde liten unge eller begge deler i nitten år framover", skriver Kirsten Langbo i boka: "Heme hos oss" utgitt på Cappelen forlag i 1978.




Kirsten ble født i 1909 som nr 7 av 14 søsken! I boka forteller hun om oppveksten sin i den store ungeflokken.
Kirsten Langbo var "barnetimetante" i "Barnetimen for de minste" på radioen i min oppvekst, og jeg husker spesielt kjenningsmelodien hennes der hun spilte "trompet" med bare leppene. Fascinerende!
https://soundcloud.com/kirsten-langbo

Foto: Nrk.no

Kirsten Langbo vokste opp på en stor gard på Gran på Hadeland. Moren var opprinnelig fra Oslo, så det var nok en stor overgang å bli "gardkjerring" med ansvar for mange arbeidsfolk og en voksende barneflokk.
Kirstens foreldre, Dagny Fransiska Aleksandra Pedersen og Iver Paulsen Jorstad giftet seg 28. august 1898. Da var moren 22 år. Kirsten Langbo forteller at hun aldri har sett brudebilde av foreldrene, men at de holdt et stort bondebryllup som varte i flere dager.


Brudebilde av Marit (Nisja) og Ingebrigt Gravem. Sunndal 1898. Ukjent fotograf.
Dette bildet viser et annet par som giftet seg  samme år som Kirstens foreldre. Bildet er hentet fra FylkesFOTOarkivet.

Blant storbøndene på Hadeland var det vanlig at bruden hadde hvit kjole første dag og svart kjole andre dag. Den svarte kjolen skulle være selsapskjole i alle år siden, skiver Kirsten. 


Søskena Roaldset. Privat foto.
Min far vokste opp i en søskenflokk på 8, der eldste søster var 20 år da yngste søster ble født. I tillegg til disse åtte fødte farmor et tvillingpar som døde som små.

Selv er jeg nr 4 i en søskenflokk på 7 der det er 10 år mellom eldste og yngste barn. 

Det må ha vært et strev for alle disse kvinnene som gikk gravide og fødte barn i år etter år etter år uten å vite eller kunne bestemme når det skulle ta slutt.

Privat foto.
Bildet over er fra mors og fars bryllup i 1948. Mormor tv. fødte 5 barn, mor som er brud her, fødte 7 barn i løpet av 10 år, og farmor, th. fødte 10 barn i løpet av 20 år!

Kirsten skriver om en samtale mellom henne og søsteren da hun selv hadde bursdag, uten at det ble markert på noe vis, fordi hun hadde fått en ny søster dagen før:
"Je tenker på det, at det kænskje æller slutter å komme nye unger tel oss". 
De eldre søstrene var lei av å passe småbarn og mente moren burde gå til lege og få slutt på alle barnefødslene, men moren trodde på at man fikk så mange barn Gud ville man skulle ha.
Sånn var det nok med de fleste som fikk store barneflokker. 
Det var synd å prøve å hindre de barna Gud ville man skulle ha å komme til verden.







12 kommentarer:

Elin sa...

En av mine barndomshelter. Tenk å spille så fint, og lenge, enda så fælt det måtte kile på leppene, tenkte jeg som liten. For jeg prøvde jo, selvfølgelig også det trikset. :-D

Og jeg har stadig bilder jeg ikke har somlet meg til å sende deg. uff
Vel vel, god helg til deg!

amo sin blogg sa...

Interessant innlegg du har. Ja, eg hugsar godt "spelinga" til Kirsten Langbo, ho var kjekk å høyre på.
Store barnefamilier bar vanleg før, fødselsavgrensing var nok i tankane deira, men lite hadde dei å hjelpe seg med i så måte, i tillegg til at dei trudde Gud ville det slik..
Det er interessant å sjå den engelske TV- serien søndagskveldane, der dette har vore tema.

Takk for koseleg kommentar hos meg.
Eg tenkte faktisk på deg, om du såg brudebilda mine :)
Bryllaupa til mine tanter og onklar var frå slutten av 30-åra, flest under- og rett etter krigen, og dei yngste i kvar familie nærare 1950 talet.

God helg frå Anne-Mari

Mormorfarmor Inger sa...

Kirsten Langbo husker jeg godt, og jeg var imponert over "munnsynginga" hennes. Det er litt av en kunst å få til!
Ja, det var store ungeflokker før i tida... for et slit... det var nok mange søsken som ikke gleda seg så veldig til at det kom en ny som de måtte passe på..

Go' hælj klem fra Inger

Kleppanrova.com sa...

Rørende vakkert innlegg du har her nå Jorun!Du satte igang mange minner hos meg.
Jeg husker så godt Kirsten Langbo og jeg klarte å fløyte som henne en gang husker jeg.
Ja, tenk på alt slitet og alle barnefødselene, det er en ting men all klesvasken uten vaskemaskin!ÅÅÅ
Det må ha vært et slit.
Vi var 5 barn i min familie og jeg pleier å si at jeg er verdens heldigste barn som opplever og få vokse opp og bryne seg på så mange jevngamle. Som alltid har vært mine gode kamerater, tross alt selv om vi sloss så fillene føyk noen ganger. Mor hadde iallefall vaskemaskin.
Ha en flott høsthelg og klem fra Ingun

Hos Jorunn sa...

Jeg husker så godt Kirsten Langbo og "Barnetimen for de minste"!! Jeg og 2 yngre brødre satt foran radioen med hver sin lille Freia sjokolade, 1 liten peanuttpose og så delte vi en flaske brus...på millimeteren..hehe...Det er mange 10-talls år siden jeg har tenkt på henne.

Jeg er veldig glad jeg ikke var "gardskjerring" i gamle dager, det var et hardt liv for de aller fleste...

Ha en fin helg, klem fra Jorunn

AvMeg sa...

Så interessant innlegg. Det er ikke så lenge siden kvinnene fikk disse store barneflokkene. MIn oldemor var eldst av 9 barn. Hun fikk selv barn før moren var ferdig med sin "produksjon" slik at hennes babysøstre ble tanter til hennes barn. Ved å drive litt slektsgransking har jeg funnet ut at en annen oldemor jeg har var 48 år da hun fikk min bestemor. Det å få barn som gammel skjedde kanskje oftere da enn nå? Er ikke sikker :)

Refleksjon på livsvegen sa...

Kirsten si trompetspeling hugsar eg også. Har kanskje nemnt det før også.
Pappa var i ein søskenflokk på 9, der dei eldste var tvillingar. Ei anna tid ja. Takk for at du deler!

Fabelaktig sa...

Alltid like koselig å stikke innom deg :)

Fin ukesstart, søte deg!
klem

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Jorun!
Ja, tenk hvordan det var før, når barna bare kom, og det ikke var tale om å begrense ungeflokken! Vi var bare 3, men besteforeldrene mine var både 9 og 10!

Ja, jeg var litt detektiv som fant ut så mye om brudeparet jeg fant bilde av, men en veldig god start var jo at det sto navnet på brudgommen bakpå! Siste del av historien står i dag!

Ønsker deg en fin dag!

Klem Cathrine :-)

erleichda sa...

på den ene side, er det nesten ikke til å tro, at da med, som regel, fattige vilkår fikk de så mange barn men nå at folk kan få hjelp med huset også videre velger å få fære barn.
på den andre side, er det vikrkelig stort at kvinner får nå velge selv hvor mange barn de skal ha.
og at barn får lov å være barn.

erleichda sa...

på den ene side, er det nesten ikke til å tro, at da med, som regel, fattige vilkår fikk de så mange barn men nå at folk kan få hjelp med huset også videre velger å få fære barn.
på den andre side, er det vikrkelig stort at kvinner får nå velge selv hvor mange barn de skal ha.
og at barn får lov å være barn.

maria at inredningsvis sa...

MYSIG blogg du har:) jag blir glad av att hälsa på hos dig....heja Norge

Kolla in min blogg om du vill mer ha inrednings-inspiration:)

Ha en härlig slutet på veckan

LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)