KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

mandag 3. mars 2014

BRUDEKJOLEMYSTERIET


Gunvor f. Roaldset og Kristian Gjermundnes. Fotograf Kirkhorn, Molde 1942

Her kommer mysteriet med den "gjenfunnede", men akk så forsvunnede brudekjole! 
Historien begynner pent og pyntelig her

Bruden er min tante Gunvor. 
Hennes eldste datter, Synnøve, fortalte meg at hun hadde funnet og tatt vare på morens brudekjole, om jeg ville se og fotografere den? Klart jeg ville.
Siden vi er så heldige å bo i samme by, gikk det lett. Datteren iførte seg brudekjolen over 70 år etter foreldrenes bryllup.

Privat foto
Vi beundret kjolen og sløret og tok nærbilder.
Den nest øverste knappen manglet, så Synnøve flyttet øverste knapp litt ned. Stoffet i kjolen er tynt, blankt og gjennomsiktig.

Privat foto

Synnøve hadde en hel vegg full av familiebilder og vi studerte dem, bl.a. dette av Gunvors søster, Ester og mannen Kåre:



 Mens jeg gikk hjemover med mine fotografier og formulerte et blogginnlegg i hodet, så Synnøve nærmere på brudebildet av vår felles tante Ester.


 "Vent litt! Var ikke overdelen på tante Esters kjole forbausende lik den Synnøve hadde hatt på seg nettopp?
Kan det ha vært slik at søstrene Ester og Gunvor giftet seg i samme brudekjole? 
Men fantes det ikke et bilde av de to søstrene der begge var iført brudekjole?"
En gjennomgang av familiealbumer bekreftet mistanken, det finnes to kjoler.
Albumbildet, tatt med amatørkamera en sommerdag, er et merkelig foto, siden søstrene er gift med års mellomrom, Ester i 1940 og Gunvor i -42.

Amatørfoto av f.v. Gunvor,  moren Karen, faren Matias og Ester. Privat.

Synnøve kontaktet meg: "Det er kanskje ikke den kjolen vi trodde!" 
Jeg kom på at jeg hadde sett et nærbilde av tante Gunvor som brud hjemme hos min mor. Hadde ikke tante Gunvor en sløyfe i halsen på det bildet? Det var ikke så lett å se på det lille amatørbildet, men på brudebildet i helfigur, som Synnøve hadde på veggen, kan sløyfen skimtes:
Fotograf Kirkhorn, Molde 1942

I vinterferien besøkte jeg min mor på Lillehammer og så nærmere på brudebildet av onkel Kristian og tante Gunvor. 
Jeg hadde til og med tatt med meg scanneren for å få vise dere bildet her på bloggen.

Her ser vi tydelig at tante Gunvor sin kjole er sydd i et annet stoff og med et annet snitt enn den Synnøve prøvde.
Jeg er overbevist, brudekjolen Synnøve har må være tante Ester sin!
Men hvor er da tante Gunvors brudekjole?! 
Synnøves søster, Karen, husker at hun fant den for mange år siden og prøvde å stryke den, men stoffet lot seg ikke glatte ut. 
Hvor den siden ble av, vet ingen.
Derfor er det fortsatt en gåte hvor tante Gunvors brudekjole har tatt veien.
Men er det ikke et nydelig par? 

9 kommentarer:

Refleksjon på livsvegen sa...

Flott at ein kjole finst i allefall!

Har eg fortalt om min brudekjole?
Den var todelt med skjørt og bluse, men når blusen var nedi skjørtet såg ein ikkje at den var todelt.
(det var den gangen eg hadde midje, ha-ha)
Vi gifta oss i -87 og fekk fyrste guten i -92. Heldige meg har ei kreativ vennine som omskapte skjørtet til dåpskjole. Så difor finst berre blusen ;-)

Ha fin kveld!

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Artig historie. Jeg gikk bildene i sømmene:) Kunne se at kjolene ikke var helt like - for din tantes var mye tettere i stoffet i halsen og har et høyere bærestykke.
Det var nok Ester sin, ja:) Lykke til på jakten etter den forsvunnede brudkjole:)
Klem fra Hjørdis

amo sin blogg sa...

Spennande detektivarbeid :)
Og fine kjolar.
I morgon blir pakken din levert i posten :)
Så om nokre dagar har du den.
Fin veke frå Anne-Mari

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jättevackra brudkronor i förra inlägget och det var intressant läsning om klänningen, tänk att det fanns två.
Kramar
AnnaMaria

Fabelaktig sa...

Så gøy med så mye historie :)

Ønsker deg en nydelig tirsdagskveld.
Her er det vaffelkveld, Nala har nemlig besøk av din bestevenn *ler* sånn er det å være hundemamma #hundefolk

♥Smil og klem♥

Anne Lise Johnsen sa...

Så spennende, kanskje dukker det opp et svar... Jeg har vært hjemme hos familien i Trøndelag, mens du har vært her :) Og gjett hvem jeg tenker på når jeg ser brudebildene hjemme hos mamma og pappa? deg selvfølgelig :) Lykke til videre som frøken detektiv!

Hos Jorunn sa...

En spennende historie og fine brudebilder av nydelig par! Bryllupskronen i forrige innlegg var utrolig flott!!

Fortsatt fin uke til deg, Jorun!

Klem

Kleppanrova.com sa...

Så morsom historie!
Lykke til med dektetiv arbeidet.
Ja, jeg kom meg omsider til Vietnam og det har blitt et innlegg alt og det kommer mange reportasjer derfra. Hadde tatt med meg min ipad for å blogge på turen, men det ble det ikke tid til og det er så vanskelig å få inn bilder, redigere osv fra den. Men nå er de her!

AvMeg sa...

Wow, litt av en historie. Du må lage et innlegg dersom den dukker opp :)