KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

onsdag 11. juni 2014

KVINNENS ALDER



Dette gamle bildet som fremstiller "Kvindens alder" fra fødsel til 100 år, fant jeg på en brukthandel i Sverige for et par år siden. 
Det plasserer kvinnen på høyden når hun er 50 år!

Nå er det sånn, at jeg har sklidd gradvis nedover på høyre side av toppen de siste årene, og da gjør man seg jo visse tanker. 
I samfunnet under ett, skulle man noen ganger tro man sto på toppen når man var 20 eller 30! 
Uansett, man er ikke lenger på topp. Sånn er det bare!

Noen skavanker kommer det med årene, men man får prøve å ta det med godt humør:

"60 Aar: Haaret graaner, men dog endnu er hun ung i Sind og glad i Hu." Jada!

Her er hva den ukjente skaperen av bildet sier om de forskjellige aldrestrinnene:

Fødsel: I vuggegave Gud har givet Os hver en Engel med i Livet.
10 Aar: Som tiaars pige, let og vilter, Til Spil og Latter er hun ilter.
20 Aar: Saa kommer med de tyve Aar den lyse Elskovslykkes Vaar
30 Aar: Med Modergleden intet lignes, af den de tredive Aar velsignes.
40 Aar: Her hun sin Ungdomstid der svandt, i Barnets Lykke atter fandt.
50 Aar: Fem gange ti! Som Bestemo'r hun smiler til det lille Noer
60 Aar: Haaret graaner, men dog endnu er hun ung i Sind og Hu
70 Aar: Det er den største Lykke man faar, at Gleden er Gæst under hvide Haar
80 Aar: Den trætte Fod besværlig flyttes. af Dattersønnens Arm hun støttes
90 Aar: Ak, hvor dog Tiden langsomt rinder! "Gid snart jeg Vej til Himlen finder"
100 Aar: Engelen, hun fik i Vuggegave, bær hende bort til Paradisets Have.


Poster dette nå, siden jeg er bortreist uten internett på dagen :)


9 kommentarer:

Kleppanrova.com sa...

GRATULERE MED DAGEN JORUN!
Håper du får en flott dag og TENK, man er ikke eldre enn det man føler seg. Kos deg masse på dagen og glem tallet!

Så utrolig morsomt kort du har funnet frem, med masse morsomme tekster til.
Gratulasjons klem fra Ingun!

Jeg pleier å si at jeg er bare 29år inni hodet og blir lettere sjokkert hver gang jeg ser speilbildet!Det er mitt motto!

amo sin blogg sa...

Eg forstår at du rundar eit tal snart, gratulere med dagen ! Eg runda det for fem år sidan.
Det bildet er artig, vel kan ein diskutere om det er slik med kvar aldersepoke, men det er nok litt sannheit i det...
Håpe dagen din blir fin !

Unknown sa...

Artig bilde på alderen.
Er nok mye av dette som stemmer, men alder er ikke noe å henge seg opp i.
Man er som man er og sjarmen kommer mer og mer fram med årene. Hi hi.
Klem fra Marit

Lise B sa...

Flott bilde, og gratulerer ed dag!

Winkel's Crazy Ideas sa...

For et herlig bilde, og tekster! Pam

Bjørn Hølbakken sa...

Artig bilde. Tror dette med å være på toppen forskyver seg gradvis mot venstre, godt hjulpet av samfunn og media. Selv om egenopplevelsen kan være annerledes.

Ha en fin dag.:)

Bjørn

Mormorfarmor Inger sa...

Hipp hurra for seks ganger ti! Flott alder spør du meg - jeg har 1 års erfaring :) Veldig artig beskrivelse av livets gang, det er nok en smule sannhet i det, selv om jeg fikk mine første grå hår da jeg var 25! Hurra for farge :)
Klem til deg!

Bundingen sa...

Så morsomt bilde! Gratulerer med vel overstått! At årene sniker seg på får vi bare finne oss i, alternativet er så mye verre.
Takk for hyggelig hilsen hos meg!

Klem fra Ingunn

Mandelhjärta sa...

Her fant du noe spesielt. Riktig artig sak. ;)
Gratulerer med vel overstått jubileum!
God helg! :)