KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

søndag 25. august 2024

SLEKTSTREFF!

 

"Sommer og 17 år" mener jeg var tittelen på ei ungdomsbok som søstera mi fikk for mange år siden. 17 år skal visst være den optimale romantiske alder om sommeren. 

I sommer passerte jeg den magiske 70-årsgrensen! Det er jo en mental grense, inni meg kan jeg føle meg som både 7 og 17 innimellom.

Det ble feiring og kake :)

Vi hadde planlagt slektstreff for etterkommerne etter Tor f.1923 og Anna f.1924 i lang tid. Slektstreffet skulle starte på storebror Magnar sin 75 årsdag. Magnar og jeg skulle feire sammen, hadde vi planlagt. Jeg hadde bursdag noen dager tidligere. Men slik gikk det ikke, som jeg har skrevet om. Magnar er borte og jeg måtte stå der alene mens bursdagssangen ble sunget.

Slektstreff ble det likevel. Til tross for at noen ikke kunne komme, av ulike grunner, var vi 40 store og små fra 77 år til tre uker gamle samlet til et fantastisk slektstreff. En familieleir var det på leirstedet Stenbekk utenfor Sarpsborg.

 

Stenbekk har fine områder for lek og utfoldelse.

Bror Toralf kjente til dette stedet hvor vi fikk overnatting, måltider og rikelig tumleplass for alle fra fredag til søndag. Den nylig pensjonerte ungdomsskolelæreren hadde fordelt oppgaver som engasjerte alle i leker, spill og konkurranser. 

Lørdagskvelden laget datteren min, Renate, bokbad der hun intervjuet meg om slektsboka jeg har skrevet.


Barnebarnet mitt, Birk, hadde skrevet ut et stort slektstre som alle kunne studere og få med seg hjem. Det navnet som går igjen oftest er Anna/Anne og det mest originale fornavnet i slekta er Baltzer.

Her er Anna og Tor i midten med slekt langt bakover og ned til 15 oldebarn.

Heldigvis var Magnar sin framføring av Terje Vigen, alle 43 vers utenat, spilt inn så vi fikk se den.

Det er fint å ha ei stor slekt. Det er ikke så ofte vi møtes alle. Vi bor spredt i inn- og utland.  

En ting har vi ihvertfall felles, vi liker å leke! Og det fikk vi gjøre i sommer.





6 kommentarer:

Tove Steinbo sa...

Jeg har vært innom bloggen din flere ganger, men ikke noe nytt. Vi har vært trege begge to.
Men gratulere så mye med dagen som var. Fantastisk å ha så stor familie og kunne feire på den måten. Selv om mor hadde ni søsken, er alle nå døde, og det var ikke så mange som holdt sammen. Jeg er enebarn. Veldig artig å høre hvor hyggelig og morsomt dere hadde det. Hilsen fra Tove/fargeneforteller.

Kleppanrova.com sa...

Gratulere med 70 år, for et flott opplegg og fest. Jeg kommer etter i januar. Da har jeg ikke tenkt å feire den, men ta med noe familie og dra tilbake til Colombia, der barn våre kommer fra. Hvem som blir med er enda litt uklart, men jeg gleder meg og har allerede begynt å lese bøker fra landet :)

Marit sa...

Gratulerer på etterskudd! 70 år er en nok magisk grense ja. Det må jo være flott å være i et sånt stort slektstreff. Det var en fint familietre barnebarnet hadde lagd og skrevet ut.
Vi hadde slektstreff her i miniformat i går. Min mann og jeg slo sammen to bursdager. Han har i juni og jeg i oktober, og det var ikke noe rundt tall. Det var nærmeste slekt som kom og vi var 14 stykker. Det var trangt i stua her, men det var veldig hyggelig.

Bundingen sa...

Dette var hyggelig å lese! Gratulerer med vel overstått! Dette selskapet må ha vært utrolig fin å være med på. Det er noe med felles opphav og tanke. Vern om minnet. Felles opplevelser i familien er gull verdt.

Ønsker deg en god høst!

Klem

oddi sa...

Gratulerer med vel overstått "stordag", og så fantastisk at dere fikk samlet slekta. Så er det selvfølgelig vemodig når noen ikke lenger er blant dere. Men jeg er sikker på at du og dere var vel unt feiringa og samlinga. Ha en riktig fin høst, og: fortsett å leke!

Marit Johanne sa...

Gratulerer med 70 år! vi er samme årgangen. Så flott med slektsfeiring på Stenbekk. Forstår at det ble et tomrom og savn når broren din også skulle feiret sin dag. Men da er det godt å samles med slekt og kjenne på tilhørigheten og glede seg sammen.