KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

torsdag 2. februar 2017

HOMPETITTEN


Privat foto tatt av Kåre Nesje
I et  gammelt album jeg arvet etter en tante, fant jeg dette bildet. Det er det eneste bildet jeg har sett av den første bilen vi (far) hadde. Det var en brun BMW med store skjermer og stigbrett, delt frontrute og retningsvisere mellom dørene. Jeg skjønte aldri hvordan disse retningsviserne kunne vite hvilken vei vi skulle svinge.
Her er jeg på armen til far, lillebror på mors arm og storesøskena foran. Mor hadde sydd kåpene til oss.

Privat foto
Familien vokste og jeg fikk en bror og en søster til. Da trengte vi større bil. Onkel kjørte folkevogn.
Her har vi tatt en pause for å se ut over den vakre Eidsvågen i Romsdal som var min fars hjembygd.
 
Den blå taunusen var registrert som varevogn, og dermed kunne den ha så mange passasjerer som det var plass til. Vi hadde satt inn et baksete festet med bolter. Ingen sikkerhetsseler. Far var sjåfør. 
I forsetet ved siden av satt mor med de to yngste barna på fanget. Bak satt de tre eldste, og oppå alle koffertene i bagasjerommet lå broren min og jeg og vinket til bilene som kom bak.

Hver sommer kjørte vi fra Lillehammer oppover Gudbrandsdalen og ned Romsdalen på ferie til Langfjorden der far kom fra innerst i fjorden og mor kom fra ytterst i fjorden. 
Det var en lang reise på svingete grusveier med svarte tunneler, bratte kilebakker og spennende ferjestrekninger.

Det var tider, det!

7 kommentarer:

Kleppanrova.com sa...

Ja det var tider det. At det gikk bra var nok fordi hastighetene ikke var så store. Husker godt vi var på ferieturer i Citroengen "Padda" som vi hadde i vår familie. Alle fire barna i forsete med mor og far foran, der far satt og røyka.

Fantastisk flotte bilder og skjønne kåper dere har på!
Så hyggelig å se slike gamle bilder

Masse hilsner fra Ingun

Kleppanrova.com sa...

Vi barna satt naturligvis i baksete, en liten skrive- Leif sneik seg inn.

Fjordheim sa...

Herlige minner. Så koselig å ha slike bilder.
Jeg har også ligget mye i bagasjerommer.
Vi hadde også lastebil, og der var det ikke plass til
alle i førerhuset så vi eldste fikk sitte på lasteplan
noen ganger. Det var stas det. Litt andre tider og ikke minst, fart.
Ha en flott helg :)

AvMeg sa...

Så koselige bilder. Ja, har også alltid vært så glad i slike gamle svart-hvitt foto. Min far tok en del fra han var ung, og jeg husker godt så gøy jeg syntes det var å se bilen hans. Det samme med bilen fra jeg var lita jente. Har derfor passet på å ta bilder av bilene jeg og mannen har hatt.

Ofte blir det liksom en del bilder som taes når det er selskap - innendørs. Biler og utendørsbilder var mer sjeldent før. (Nå tar jo selvsagt folk bilder med mobilene i hytte og vær, men jeg henger litt igjen i det gamle :) Husker vi også var på tur i bilen vår - Ford stasjonsvogn. Jeg fikk sitte bak i bagasjedelen når bestefar og bestemor var med på biltur for da var bilen full. Høres jo helt vilt ut i dag :)

Bundingen sa...

Så artig å lese! Og herlige bilder! Vi hadde ikke bil, men jeg vet at det var akkurat slik det foregikk. Ikke så høy fart og ikke så mye trafikk den tida, heldigvis. Føler veldig at jeg har levd ei stund akkurat nå.

God søndagskveld og ny uke fra Ingunn

amo sin blogg sa...

Artig å lese og sjå bilda.
Det er som å bli skrudd 60 år tilbake i tid.
Jammen var det stas å fare på biltur og stoppe å sjå
på nye plassar.
Takk for at du deler !!!

Vilt og vakkert sa...

Heisann.... ja, det var tider det. Jeg og søstera mi lå på madrasser bak i stasjonsvogna vår. Aner ikke hva for merke det var. Vi dro land og stand rundt på campingtur. Bilen ble bytta ut med en folkevogn etter hvert.
Vi hadde mye gøy på disse turene. Skrev bilnummer og hadde konkurranse om hvem som så flest biler av sitt valgte merke...
Ha ei flott uke ;:OD)