KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

mandag 14. juni 2021

100 ÅR GAMMEL BRUDEMOTE

 

Brudebilde fra Gol Bygdearkiv. Fotograf ikke oppgitt. Årstall 1921. Hvit brud i svarte snøsrestøvler. Brudgommen har tatt plass i stolen, ikledd mørk dress og hvite hansker.

Nå er det lenge siden jeg har vist brudebilder her på bloggen. Det var det bloggen startet med for mange år siden. Hva sa de "ja" til den gangen? Og hvordan gikk det med dem? 

Jeg kjenner ikke noe til brudeparene jeg viser bilder av i dag. Jeg har lett dem opp på Digitalarkivets fotosamlinger. I dag viser jeg bilder av par som giftet seg for 100 år siden.

Fotograf Sponland, Ålesund 1921. Både svarte og hvite brudekjoler var i bruk for 100 år siden. I dag ville vi kanskje reagert på en svartkledd brud. Men det er jo skikkelig stilig med svart kjole, hvitt slør og snørestøvler :)


Fotograf Sigvald Moa, Ålesund, 1921. Helhvit brud med hvite strømper og sko. Brudgommen i mørk dress og lakksko. Brudgommens antrekk har ikke forandret seg stort på 100 år!

 

Kronebrud fra Hove i Sogn og Fjordane, 1921. Ukjent fotograf. Brudgommen stiller også her i mørk dress. Er det kirketårnet vi ser i bakgrunnen. Kanskje paret nettopp er blitt ekteviet?

Hvilken farge kan det være på brudekjolen her? Fotograf Mikal Langhelle 1921, Dale i Vaksdal har fått med seg brudeparet utendørs. Kanskje er de midt i feiringen. Jeg skulle gjerne sett dette bildet i farger. Denne kjolen er ganske original.

2. dagsfoto. Bryllup ble turet tre dager til ende, kanskje enda lengre med. Her har bruden fått på seg konelua. Brudgommen med hatt, vest og klokkelenke. Fotograf Olai Fauske, Sunnfjord, Førde 1921.

Det er en romantisk tid for bryllup når naturen står i sin fineste blomsterkrud og kveldene er lyse. Vi får håpe vi snart har klart å kvitte oss med koronaviruset, så giftelystne kan planlegge store bryllup med mange gjester om ikke så lenge.



5 kommentarer:

Marit sa...

Flotte gamle bilder! Det var mange orginale kjoler der :)
Svart kjole og snørestøvletter må ha vært veldig annerledes enn de fleste antrekk fra den tiden vil jeg tro.
Ja, jeg har en datter som skal gifte seg i juli, og fortsatt så vet de ikke om de kan ha 20 eller 50 gjester. Jeg håper at de får beskjed i morgen.

Ha det fint!

Villrose sa...

Jeg synes nå bruden fra Hove var den aller flotteste! Skulle gjerne sett nærmere på søljene.

Kleppanrova.com sa...

Wow så mange fine og morsomme bilder du har hentet fra 1921, rene kavalkaden i ulike tradisjoner, stil og farger. Veldig bra Jorun!

KKvinneblogger sa...

Hei! Svarte brudekjoler og svarte snørestøvler var ganske vanlig for hundre år siden. Min mormor, som giftet seg i 1923, hadde svart kjole, hvitt slør og svarte snørestøvler, ganske likt den ene bruden fra Ålesund som jeg viser bilde av her. Min farmor, som giftet seg i 1909, hadde også svart kjole. Den var litt smalere i livet, som moten tilsa da, og hadde en hvit krage. Det var vanlig med hvite krager som kunne tas av og vaskes. Den svarte kjolen, som ikke bare var brudekjole, men finkjole i mange år, ble luftet og børstet etter hver gangs bruk. Det var sløret som gjorde den til brudekjole. De hvite brudkjolene var kanskje mer vanlig hos dem som hadde råd til flere finkjoler for hundre år siden.

Bundingen sa...

Stilige brudepar preget av stundens alvor! Jeg har arva et brudebilde av mors tante Hanna og mannen Johannes. De gifta seg i 1928, og jeg har også sølvskjeer med bryllupsdato på. Setter mer og mer pris på disse skattene. Bruden hadde hvit kjole, men jeg er usikker på om de var spesielt velstående.
Jeg gleder meg også til samfunnet åpener igjen for feiring av store begivenheter i våre liv. Jeg føler veldig sterkt at vi trenger det nå.

God sommer fra Ingunn