KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

lørdag 19. juni 2021

HAGEN FULL AV GULL

 

Vi har hagen full av gull for tiden! Det fortjener et eget blogginnlegg syns jeg.

Jeg er takknemlig for å eie en gammel hage. Den var et forsømt villniss da vi overtok, men de gamle, store gullregntrærne stod her fortsatt. Vi har forsynt hagen med masse rhododendron i tillegg til de to gamle som stod her. Rhododendron er villige og lettstelte her i vest, og de blomstrer rikelig sen vår og forsommer. Men nå har de takket for i år. Da kommer gullregnen og overtar.



Det er vanskelig å fange hele treet på kameraet. Og vi har tre trær. Det ene har vi måttet kutte to store grener på, for de la seg ned og begynte å råtne. Det er kanskje det eldste. Det er mulig det er tre generasjoner gullregn. Det minste står litt i skyggen av en blodbøk. 

Trærne fyller godt både i høyden og bredden.

Gullregnene begynte å blomstre allerede mens rhododendronene var på sitt fineste. Vi har laget en liten sitteplass under det ene treet.
 


Dette bildet er tatt fra altanen utenfor soverommet der vi har god oversikt over hagen. Her ser vi de to eldste og største gullregnene. Trærne i bakgrunnen står på gravplassen nedenfor veien.

Jeg er ikke noen ekspert på hage, og er veldig takknemlig for de villige og gavmilde, blomstrende trærne som krever lite stell og gir så mye glede og trivsel. Gullregnene lyser opp med solens farge selv på grå regnværsdager.

Men i fjor tok de seg en pause. Ikke en eneste blomst på noen av trærne! Det er første gang vi har opplevd siden vi flyttet hit i 2007. Er det noen som vet om det er vanlig for gullregn å ta en pause i blomstringen med noen års mellomrom?


9 kommentarer:

Anonym sa...

For noen flotte trær, dere er heldig som har dem i hagen. Jeg hørte en gang at blomstene på gullregn er giftige, vet du om de er det?

KKvinneblogger sa...

Gullregn er giftig! Frøene er spesielt giftige! Ikke spis noen deler av gullregn! Naturen er full av giftige planter, sopp og annet, så vi må lære barn og barnebarn å ikke putte alt mulig i munnen. Det er ingen som er blitt forgiftet av disse trærne, det jeg vet. Vi må ikke spise noe vi ikke vet hva er, uansett!

Marit sa...

Så flotte gullregntrær dere har! Imponerende blomstring på de :)
Det er vel naturlig at de noen ganger tar pause fra blomstringen.

Barwitzki sa...

Dine blomstrende trær er vakre ... Jeg er ikke en hagearbeidekspert ... men - jeg liker det ... bare nyt :-))
Denne våren så jeg mye frø og det blomstrer og blomstrer i de vakreste farger. Jeg er så takknemlig.

Barwitzki sa...

... Frø spredt :-))) i hagen min.

Tove Steinbo sa...

For noen vakre trær! Og jeg synes bildene dine er kjempefine! Og gulfargen synes så godt, bedre enn de fleste andre farger.
Sannelig er det en fantastisk hage dere har, klart dere koser dere der. Og Rododendron er vakker. Det er mye av den i Bergen. Vi har også en fin hage, og mange av eple- og plommetrærne er fra huset ble bygget i 1953. Vi kom dit i 1965, men har ikke tatt ned noen trær, men plantet et par nye.
Jeg er heller ingen hageekspert, så her er det ikke mange prydplanter, men vi er veldig glade i hagen, det er nok asfalt i byene.
Fine og solrike dager ønskes av Tove/fargeneforteller

Bundingen sa...

Vakkert, vakkert, vakkert! Som barn hadde vi gullregn i nærheten der vi bodde, og det eneste vi fikk høre om den var hvor giftig den var. Vi tenkte nok aldri over hvor fin den er!

Fortsatt god sommer!

oddi sa...

Så nydelig! Det er mye glede (og en del arbeid), med hage. Gullregn kan jeg "ingenting" om. Det er noen som har slike trær i hagen også her, men jeg hørte kun at disse trærne er giftige. Min hage blir gul senere i sommer, da tar "fager fredløs" over i bedene. Akkurat nå fryder jeg med over hvite dupper og akeleier - og venter på at syrinene skal blomstre. Nyt sommeren - og hagen!

Vilt og vakkert sa...

Heisann, fremdeles spretter knoppene ut og vi kan nye flott blomsterprakt. Dessverre døde mye i løpet av barfrosten i vinter. Savner sommerfyglbuskene. Må se å få meg noen nye som kan er satte dem. Sommerfuglene flakser rundt her og skjønner ikke hvor blomstene er blitt av. Lite blogging for meg om dagen. Sommeren er ment for å være ute og ikke sitte foran en skjerm! Ha gode sommerdager ;:OD)