KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

mandag 24. januar 2022

DET MAGISKE JULETREET


Dette er vel en merkelig overskrift en måned etter julaften. Men vi har et virus å forholde oss til nå for tiden. Og det skaper krøll og problemer for mange. Da sønnen skulle ta med seg familien fra Oslo til Bergen for å feire jul, ville de teste seg for sikkerhets skyld. Testen slo dessverre positivt ut på ett av barna, selv om både hun (7) og lillesøster (4) hadde vært smittet fire måneder tidligere, uten å bli syke. Dermed fikk de ikke reise!

Over ser dere hennes reaksjon. Hun ble så sint på viruset at hun tegnet mange sinte tegninger med hunder som bæsjer på det!

Men denne helgen kunne de endelig komme! Så vi har feiret jul nå!

 Det som var spennende, var jo hvordan juletreet, en ekte, norsk gran, ville greie seg så lenge. Nå er vi en sånn gammeldags familie som ikke pynter juletreet før lille julaften. Til tross for det, har  grenene ofte begynt å henge så mye rundt 13. dag at noe av julepynten har falt av og det har vært et dryss med nåler under treet. Men ikke i år! Jeg snakket pent med treet og fortalte det hvordan det var denne julen. "Du må være snill å stå fint til barnebarna fra Oslo kommer", sa jeg.

Da det nærmet seg at de yngste barnebarna med foreldre skulle komme, så vi nærmere på juletreet og fikk oss en overraskelse!

Juletreet har fått mange nye skudd på øverste del! 

Nå er julefeiringen over for godt for denne gang, men jeg gruer meg nesten for å rydde ut det magiske juletreet!



6 kommentarer:

Marit sa...

Jeg forstår godt at det ble sinte tegninger som kom da ja. Spennende med juletreet som åpenbart har hatt det supert hos dere. Ja, det er jo nesten synd å skulle kaste det.

Vilt og vakkert sa...

Heisann, så gøy, ja vi lytter til naturen og av og til lytter den til oss - og godt er det. Ang svarene på selfie-utfordringen, så er vi ganske bundet, for neste svar skal starte med bokstaven forrige svar slutter med. Jeg hadde mao bare anledning til å svare med et navn som starter på R... det blir ekstra vrient sånn sett!
Det tar lang til å finne svar, særlig rette svar! Altså en ganske krevende utfordring, og så finner vi ikke heller alltid det som er sannheten... Ha en fin uke ;:OD)

Barwitzki sa...

Det er fantastisk at du likevel klarte å feire jul med familien. Og selve juletreet brakte en herlig overraskelse :-)) Vi setter ikke opp juletreet før 24. desember også. Og vi lar julestjernen stå til 2. februar - Maria Kyndelmisse.
Treet til ca 6. januar.
Men vi spiste julesteken sist søndag fordi bonden hadde Corona i jula.
Så vi feiret jul som du gjorde :-)))) og for andre gang... med søn.
Klem fra meg.

Kleppanrova.com sa...

Så fin historie, og så fint at dere til slutt fikk feiret jul i sammen :)

Tove Steinbo sa...

Jeg har et nært forhold til trær, og jeg snakker med dem når jeg går i skogen.
Har et favoritt tre på toppen av skogen, som jeg alltid tar rundt og snakker med. Det samme som mange indianere gjorde. Du skal stille deg med ryggen inntil stammen, og legge armene rundt treet bakover.
Jeg var så heldig å være presseansvarlig da Bearheart, en indianervismann, kom til Norge for en del år siden. Hans bok burde du lese. Han lærte meg mye, og han ga meg et nytt navn - "Eagle woman". Ikke dårlig!
Artig med de skuddene som kom på deres tre.
Veldig flott at dere fikk feiret jul i etterkant. Det blir et spesielt minne.
I fjor var det vårt voksne barnebarn som ble smittet, men hun slapp ut av karantene julaften formiddag, så det gikk bra.
Gode dager ønskes av Tove/fargeneforteller

Marit Johanne sa...

Så bra dere fikk feiret jul med barnebarna til slutt og at juletreet holdt ut!
Og at det til og med fikk nye skudd! Vi tar heller ikke inn treet før lille julaften. Tok det ut 13. dag jul. Det så fint ut da jeg skulle rydde av pynten, men med en gang jeg tok i grenene bare drysset alle nålene. Da jeg var ferdig var det ingen nåler igjen, grenene var helt bare! Greit da at vi har et juletreteppe under, det var bare å tømme alle nålene over i en søppelpose :)