KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

tirsdag 10. desember 2013

GAMLE NORSKE JULEKORT


Milly Heegaard

Jeg har lett på nettet etter gamle julekort. Noen av kortene kan gi inntrykk av at julen er en spesielt norsk høytid. 
Det er alltid snø på julekortene. 
Og den vesle fjøsnissen er vel ganske norsk. 
Og morsomt skulle man ha det i julen, 
enten man var menneske, dyr eller nisse.
Noen av motivene har jeg ikke greid å finne kunstneren bak.










 Wilhelm Larsen

Wilhelm Larsen tegnet det første julekortet i Norge i 1883. Dette er ikke den amerikanske, rødkledde julenissen, men den grå, norske fjøsnissen med rød topplue som kaster snøballer på et gjerde.


Magnus 1917




Kunstneren Frank Watne har laget en serie kort med teksten "God Norsk Jul!"



Frank Watne 1945


Frank Watne

Frank Watne
Disse kortene ser også ut til å være tegnet av Frank Watne:








Her  er en del julekort av andre kjente norske kunstnere:


Gunnar Bratlie

Lucie Lundberg

Trygve M Davidsen



Kjell Aukrust

Midtun

Lykke til med julekortskriving alle sammen! :)

Noen ganger får jeg ikke layouten på denne siden til å samarbeide.

19 kommentarer:

Fjordheim sa...

Det er jo så mange flotte gamle julekort.
Dette var et flott utvalg.
Ha en fortsatt god adventstid :)

Bundingen sa...

For et koselig innlegg! Det var som å ta seg en tur tilbake til barndommen.

Ha ei fortsatt fin førjul!

Klem

Elin sa...

Det VAR koseligere kort før i tiden! :-) Så fine nisser på alle. Og ikke den med rød lang kappe... ;-)

Ha en fin kveld, og takk for titten!

Kleppanrova.com sa...

Så mange flotte julekort!
Noen av de ganske nasjonalistiske, men fine. Hun i bunad var fin.
Var og så den Nye Flåklypa filmen i dag, siden du viser Aukrust sitt julekort. Han ville blitt skuffet over ordene, uttrykkene og den dårlige språkbruken i denne filmen.
Må nevnes at Steinars mamma er fra Alvdal, så han er spesialist og hører alle feilene.
Ha en flott førjulstid!

KKvinneblogger sa...

Tror de nasjonalistiske julekortene ble laget rett etter krigen, de hadde nok ikke gått i dag.

Apropos Flåklypa-filmen, Ingun:
Jeg har ikke turt å se den, er så redd jeg skal bli skuffa. Syns figurene ser litt for glatte og ffinslepne ut i forhold til originalen.

Anne Lise Johnsen sa...

Kjempefine! Jeg elsker gamle, norske julekort, og har selv fått en liten samling etterhvert :)

amo sin blogg sa...

For ein stor jobb du har gjort med å samle inn og finne ut så mange av dei gamle julekorta.
Tenk alt som er blitt kasta, som ein ikkje tenkte kunne ha nokon verdi.
Du er flink!!

Fin kveld og juleførebuing frå Anne-Mari

Hos Jorunn sa...

Veldig moro å se alle disse fine gamle kortene og det aller første av Wilhelm Larsen var ekstra fint!!

Ha en fortsatt fin førjulstid, Jorunn!

Klem fra Jorunn

Ingrid Tunheim sa...

Så mange flotte kort du har skaffet frem. Jeg synes nok det minker litt på kortskrivingen for tiden. Det blir ofte enklere med epost, sms og Facebook, men det er ikke det samme. Det er så koselig å finne kort i postkassen.

Fabelaktig sa...

så mange artige kort!

Fin kveld ♡

AvMeg sa...

Innlegget passa perfekt for meg i dag, for jeg skal skrive julekort :)
Jeg har alltid samla på julekort. "Lærte" det av min bestemor som ble født i 1917. Hun hadde ei eske med skjønne kort. Mange av dem var sendt fra USA og jeg kunne sitte i timesvis og se på kortene.

Da jeg ble større, prøvde jeg å tegne etter dem.

Likte kjempegodt det med nissen i votten her :)

Anonym sa...

Der er mange gamle julekort på denne adressen:
http://da2.uib.no/jul2009/julekarusellen/index.html

Brit sa...

Hei !! Takk for hyggelig kommentar på min "adventskalender" med gamle julekort. Det første kortet du har lagt ut her finnes også i min samling....men det er ikke poststemplet så jeg vet ikke årstall.
Kommer til å legge ut kort til 24.des. og kanskje noen etterpå også.
Jeg har sans for gamle kort og bilder og du har en utrolig flott og spennende blogg !!
mvh Brit

rebi edel sa...

These cards are so cute! Thank you for sharing them.

Mitt hverdagsliv sa...

For en fin samling julekort! Synes jeg kjenner igjen noen fra tidligere tider. Blir nostalgisk her jeg sitter!

Elin sa...

Pst: http://bare-lille-meg.blogspot.no/2013/12/ukas-favorittinnlegg-uke-50-2013.html

Elin sa...

Pst: http://bare-lille-meg.blogspot.no/2013/12/ukas-favorittinnlegg-uke-50-2013.html

Else sa...

Hei :) Veldig mange fine kort!
Jeg jobber med en oppgave i historie og skal bruke ett av kortene i presentasjonen min

Ville bare si at det ene kortet (nr. 13 i bildefremvisningen) nok ikke er tegnet av Frank Watne slik du skrev at det kanskje var. Det er imildertid laget av Aasmund Lægreuds forlag i Stavanger i 1941. :)

Sånn utenom det må jeg si at det var veldig mange fine kort og bloggen min gjorde det veldig lett for meg å finne dette bildet! :D Det jeg orginalt fant er i en bok... noe som gjør det noe vanskelig å putte det inn i en power pint ;)

Ufa88kh sa...

Thanks for all your efforts, I believe there are many people who feel like I read this article!
I hope you continue to have articles like this to share with everyone!
wordpress
ufa88kh.blogspot
youtube
real money