KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

mandag 10. oktober 2022

RASMUS MEYERS SAMLINGER AV KLASSISK KUNST

 

Du trenger ikke dra til Nasjonalmuseet eller Munchmuseet i Oslo for å se de store mestere i norsk malekunst. I Bergen har vi Rasmus Meyers samlinger.  En ruskete søndag i oktober er dette et fint sted å tilbringe litt tid. Her fant vi noen av Norges mest berømte klassiske malerier.
 
 
I. C. Dahl:  Bjerk i storm


   
Edvard Munch: Sjalusi

Vanligvis er det en stor samling av Munch her, men for tiden er mange på utlån andre steder. De kommer tilbake.

Nikolai Astrup: Vårnatt i hagen

 

Christian Krohg: Sovende mor

Nasjonalmuseet har en enklere versjon av dette bildet  Mange kunstnere laget flere versjoner av bildene sine og forskjellige utgaver av samme bilde, av og til i forskjellige teknikker, er utstilt flere steder i landet. 

 
En større versjon av dette bildet henger i Nasjonalmuseet.


Hans Heyerdahl: Piken med katten

 

 Harriet Bacher: Uvdal stavkirke
 

Dette er en liten del av Rasmus Meyers samlinger av kunst. Nå vises også en utstilling om Ole Bull med flere av hans fioliner og hans flygel.

Rasmus Meyer tok også vare på Mathias Blumenthals danske rokokkomalerier i huset sitt. Det er fantastiske tak-og veggmalerier. Hele samlingen ble testamentert til Bergen kommune etter Meyers død.

 Rasmus Meyers samlinger er altså vel verd et besøk neste gang du er i Bergen. Og de tåler et gjensyn for oss som bor her.



6 kommentarer:

Marit sa...

Så mange flotte malerier du har tatt bilder av! Sovende mor og pike med katt er mine favoritter.

Kleppanrova.com sa...

Så flott samling, nei man må ikke dra til Oslo for å se flotte gallerier og bilder. Vi har jo det fantastisk Lillehammer kunstmuseum som også viser flotte gamle klassiske verk.
Det har vært noe nedturer, men broren min som døde(som du vet.)
Men sannelig fikk jeg litt av en opptur her om dagen også. Jeg er invitert sammen med 8 kunsthåndverkere fra Innlandet til å ha utstilling i Polen, neste høst. Jeg holdt på å falle av stolen. Av de 9 er to smykkekunstnere og det er Liv Blåvarp og meg. OYYYYYYY, jeg ble litt høy på meg selv. Så nå skal Hommage utstillingen ut i verden.

Tove Steinbo sa...

Hei igjen. Mange vakre malerier her - spesielt liker jeg Bjerk i storm. Jeg elsker trær, og dette er flott! Men alle er flotte.
Men nå er bjerka snart uten blader, så vi får glede oss til våren og de vakre grønnfargene..
Gode høstdager ønskes av Tove/fargeneforteller.

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Det er kjekt med en gråværsdag, som man kan bruke på en utstilling eller to! Her var det mange kjente, og noen ukjente malerier! Ønsker deg en flott dag, og håper solen snart skinner i Bergen! Klem Cathrine 😀

Marit Johanne sa...

Så mange fine malerier! Det er lenge siden jeg har vært på kunstutstilling, burde vel ta en tur til det nye Nasjonalmuseet snart. Jeg er mest glad i disse eldre malerne. Takk for titten!

Barwitzki sa...

En dag på museet er alltid flott. Takk for at du introduserte oss for den fantastiske Rasmus Meyer kunstsamlingen.
Jeg setter museet på ønskelisten min når jeg skal til Bergen igjen :-)
En glede å se bildene dine.
Glade hilsener til deg.