KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

lørdag 9. desember 2023

JON FOSSE, GRATULERER MED NOBELPRISEN!

 

 

Nobelprisen i litteratur er vel verdt å feire på mange måter! Mannen min og jeg fikk billetter til de fire første opplesningene av Fosse ord for ord i julegave av datter og svigersønn. Det var en fantastisk opplevelse.

Opplesningen av alle Fosses tekster foregår i det Vestnorske Teateret i Bergen sentrum sammenhengende dag og natt fra fredag 8. desember kl 20.00 til søndag 10. desember ca. kl 11.30. Det er forskjellige skuespillere som skifter på å lese samtlige av Jon Fosses skuespill i kronologisk rekkefølge, slik han har skrevet dem. Jon Fosse selv er i Stockholm for å motta Nobelprisen i litteratur på søndag.

 


 



Her gjør Linda Eide og Hans Olav Brenner seg klar til å sette det hele i gang. Jeg tok ingen flere bilder inne i salen. Det hele sendes på NRK 2 Tv direkte. Tiden gikk veldig fort fra starten fredag kl 20.00 til det var slutt på de fire opplesningene vi hadde billetter til litt før kl 1 i natt. 

Vil du være med på feiringen av Nobelprisen i litteratur til Norge, nynorsken og Jon Fosse, er dette en fin måte å gjøre det på. Vi var så heldige å få være i salen. Nå følger vi med på fjernsynet.

Gratulerer med Nobelprisen, Jon Fosse!



6 kommentarer:

Marit sa...

Ja, gratulerer til han! Det er litt av en annerkjennelse å få.
Det var nok en flott opplevelse å høre han lese.

KKvinneblogger sa...

Det er nok ikke Jon Fosse selv som leser tekstene sine i Bergen. Han er i Stockholm for å ta imot Nobelprisen. I Bergen sitter en rekke dyktige skuespillere og leser samtlige av Joh Fosses tekster i kronologisk rekkefølge sammenhengende, dag og natt til alle tekstene er lest. Skuespill leses med sceneanvisninger, men uten å spille. Imponerende innsats. Skuespillerne skifter på å lese, selvfølgelig.

Tove Steinbo sa...

Fantastisk at han får prisen i dag. Lenge siden sist!
Så gøy å være til stede. Men som du sier, det har blitt sendt fra starten av i NRK2 også.
Lykke til med dine skriverier! Og gode adventsdager ønskes av Tove/fargeneforteller.

Kleppanrova.com sa...

Ja, gratulere til Jon Fosse. Jeg har lest/lyttet til seks av hans bøker etter at han fikk Nobelprisen. Hadde faktisk ikke lest et ord av han før. Bøkene er faktisk best på lydbok. De finnes på bibliotekets app Book Bites. Veldig bra!

KKvinneblogger sa...

Jeg er enig med deg, Ingun, at bøkene egner seg veldig godt å lyttes til! Det er krevende å lese, siden han ikke setter punktum! Jeg begynte å lese Septologien, men jeg mistet pusten!Jeg fant ikke rytmen for lesing stille for meg selv. Desto mer beundringsverdig av den som leser inn disse bøkene. Vel verdt å lytte til!

Marit Johanne sa...

Så fin måte å hedre og feire Jon Fosse på. Må ha vært fin opplevelse å være med på det. Jeg har ikke lest noe av han, må kanskje gjøre noe med det nå. Ser i kommentar over her at det kan lønne seg å høre på lydbok.