KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

tirsdag 9. november 2021

MUNCHMUSEET ( BYGNINGEN)

 

Det nye, mye omtalte Munchmuseet er endelig åpnet. 

Lørdag dro vi tre generasjoner, fra 67 til 4 år, for å se det. Og alle fant noe interessant, alle var glade og fornøyde, - ja vi var rett og slett begeistret alle sammen!

Siden jeg for tiden har et vondt kne, var jeg redd for at det skulle bli vanskelig å få satt seg ned innimellom, men det var benker både i utstillingssalene og i gangene utenfor, så det ble ikke noe problem.

I dette innlegget viser jeg bilder av selve bygget. Neste gang viser jeg litt av kunsten og hvordan den er presentert.

 
De fleste bildene vi har sett før, er tatt fra skyggesiden. Men huset framstår slett ikke mørkt og dystert. Det er morsomt og moderne! 
 

 
Huset står og kikker nysgjerrig ned på Opraen og menneskene som myldrer rundt på taket og i området der. Utsikten er formidabel. Rett over den høyeste delen av Opraen kunne vi skimte Holmenkollen. (Trykk på bildet, så blir det større.)
 

 
Slik ser det ustskjelte "autovernet" eller "bølgeblikket" ut fra innsiden. Spennende, spør du meg.

Her har vi kommet opp til de skråstilte vinduene og utsikten over de nye husene i Bjørvika.

 Lyst med glasstak på toppen.

Det var selvfølgelig fullt av folk i det nyåpnende museet en lørdag. Sønnen min hadde skaffet oss billetter, det er ikke bare å møte opp. Det var godt at foajéen var stor og åpen.  Noen flyplassfølelse fikk jeg ikke. (Noen har klaget over at de fikk den følelsen.)Vi ble mottatt av hyggelige verter som viste oss vei. Allerede ved inngangen var det noe spennende for barna. 

Siden jeg hadde blogginnlegg om WC-logoer i sommer, måtte jeg selvfølgelig ta bilde av WC-logoen på Munchmuseet også. Slik ser den ut:

Her kan du lese mer om Munchmuseet 

Jeg anbefaler alle som kan å se det med egne øyne! 



 

 



9 kommentarer:

Marit sa...

Så fint å få sett bilder av bygningen på nært hold. Det er delte meninger om dette bygget for å si det mildt, men tøft er det :)

KKvinneblogger sa...

Det har jo vært massiv kritikk mot dette huset. Det er visst mislykket og stygt både utvendig og innvendig ifølge kritiske røster. Men jeg tenkte at jeg ville se selv før jeg gjorde meg opp en mening, og jeg ble altså begeistret. Og det ble også arkitektsønnen, svigerdatter og barnebarn. Så helt håpløst kan det ikke være! Jeg tenker at man skal være temmelig surmaget for å være så negativ som mange har vært!

Kleppanrova.com sa...

Så fint med så positiv omtale, jeg må se og ta meg en Oslo tur og se det snart. Det ser flott ut :)

Barwitzki sa...

Er det fantastisk. Jeg er helt begeistret, OG jeg må til Oslo ...
Jeg kjenner det gamle museet og så den store Munch-utstillingen i nasjonalmuseet ... og selvfølgelig var jeg i Åsgårdsstrand ...
Det er flott at du allerede har vært på det nye museet ... tusen takk for bildene du viser oss.
Tusen takk og Hug Viola

Bundingen sa...

For et fint blogginnlegg! Gleder meg til å se det med egne øyne en gang. Får håpe det roer seg med smitten slik at vi kan leve og reise som vi gjorde før pandemien.

Riktig god helg fra Ingunn

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Det ser veldig flott ut, og jeg planlegger selv et besøk veldig snart! Det blir spennende å se museet med egne øyne, og ikke minst se hvordan kunsten blir presentert!

Takk for hyggelig kommentar vedr. vår nye inngangsdør! Det var lett å tenke at en fin farge ville bli prikken over i'n. Men så ble det hvitt, som vi synes kledde huset og husfargen vår veldig godt!

Ha en flott søndag! Og ta gjerne en titt på bloggen min, der jeg har oppskrift på en klassisk søndagsdessert i dag!

Klem Cathrine :-)

Marit Johanne sa...

Takk for koselig hilsen på bloggen min! Jeg synes du har en flott blogg, du skriver om så mye spennende. Liker veldig godt de historiske innleggene dine. Min blogg er nok mer kjedelig, men hyggelig hvis du vil følge den :) Eldste sønnen vår var og på nye Munchmuseet da det åpnet og han var også begeistret. Noen ganger får en inntrykk av at hvis først noen "som vet" begynner å kritisere, så følger massene med. Får nok ta en Oslotur utpå nyåret, jeg har heller ikke fått vært på det nye Deichman biblioteket. Fint å se bilder fra Munchmuseet!

Tove Steinbo sa...

Takk for flott innlegg, men vi er tydeligvis helt uenige om bygget sett utenfra. Du gir et positivt bilde når du ser innenfra og ut over hav og skog. Men jeg mener at dette grå bygget, og flere andre grå bygg her, ødelegger området.
Jeg tror ikke Munch selv hadde likt dette grå bygget. Han likte farger. Men selvsagt er smaken forskjellig.
Jeg har ikke vært inne i museet enda, vil vente til det blir færre folk der.
Se mitt siste innlegg om Munchs hus og fargene i Åsgårdstrand.
God bedring med benet! Med fargeglade hilsener fra Tove/fargeneforteller.

Åshild sa...

Jeg deler nok ikke din oppfatning av dette bygget. Jeg synes at det var ubegripelig at det ble valgt, og at det ble mye verre enn jeg trodde. Hvis Arkitekturopprøret hadde eksistert på det tidspunktet dette og Nasjonalmuseet ble valgt ville de aldri blitt bygd. Folks bevissthet om hva som er et godt bymiljø har endret seg.