KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

torsdag 9. februar 2012

LYSE OG MØRKE SIDER VED Å BLI MOR


 Fotograf : Sigvald Moa, Ålesund 1912
Jeg har lagt litt farge på dette bildet.

Søndag er det morsdag.
Vi kommer alle fra Mor.

 Å bli mor blir ofte framstilt som idyllisk og romantisk, det største som kan skje i våre liv.
Og ingenting er større enn å bli mor,- 
når forholdene ligger tilrette for det. 
Da er alle lykkelige og barnet vises fram og fotograferes. 
Det gjorde man også for hundre år siden.
Alle bildene jeg viser i dag er tatt i Ålesund i 1912.
Bildene er funnet på FylkesFOTOarkivet

Her kommer et bilderas med stolte, vellykkede mødre og deres barn. 
Etter bildene kommer en annen historie.

Foto: Sigvald Moa, Ålesund 1912

Foto: Sigvald Moa, Ålesund 1912


Foto: Sigvald Moa, Ålesund 1912


Fotograf: Sponland, Ålesund 1912

Foto: Sigvald Moa, Ålesund 1912

Foto: Sigvald Moa, Ålesund 1912


Foto: Enok O Simonnæs, Ålesund 1912  

 
Foto: Sponland, Ålesund 1912



Foto: Sponland, Ålesund 1912 ( Her ser vi far også, han har tross alt vært med å lage 9 barn )

Men det har jo sine alt annet enn lyse, idylliske og romantiske sider, også, dette å skulle bli mor.
Spesielt hvis forholdene slett ikke ligger til rette for det.
Det opplever kvinner i dag. Men nå finnnes det heldigvis hjelp å få for de fleste.
Det var verre før, 
da barn født utenfor ekteskap ble stemplet som "uekte" og skammen ofte ikke var til å bære.
Skam og fortvilelse drev gravide kvinner til å skjule sin tilstand og til å ta livet av sitt nyfødte barn.

Det finnes en nettside med navn på forbrytere som ble dømt til tukthus eller dødstraff i Norge fra 1815 til 1876.  
Der får vi også vite hva de ble dømt for.

I 1816 ble 22 år gamle Ragni Olsdatter Sørisland dømt til livsvarig fengsel for "fødsel i dølgsmål".
Det samme ble 36 år gamle Mildri Johnsdatter Brevig. 
Mildri døde i tukthuset året etter. Ragni ble løslatt i 1823.
De er bare to eksempler av utallige kvinneskjebner på denne tiden.
Anne, Kirsten, Inger, Aslaug, Grete, Dorte, Pernille, Sylline, Groe, Marith og mange, mange andre fortvilte, unge kvinner ble dømt for det samme i løpet av få år.

I 2010 ble det gjort funn av benrester under gravearbeid i Hedmark.
Fra dette funnet er det avdekket en tragisk historie:
"Skjelettet som ble funnet under gravearbeid i Åsnes kommune i Hedmark mandag, tilhører trolig Anna Østmo, som ble halshogget som 29-åring i 1783 for barnedrap."
  Les mer om henne i Aftenposten


15 kommentarer:

AvMeg sa...

Et veldig interessant innlegg denne gangen. Denne delen av historien hører vi sjelden eller aldri om i dag....Jeg fikk helt frysninger av å lese om Anna...

Kleppanrova.com sa...

Jeg har fulgt med i historien om Anna fra Åsnes, litt av en utgang på livet.
Utrolig mange vakre bilder, særlig bilde nr to var søtt. Mor er så ung og ser så leken ut og det samme gjør barnet.Ser nesten ut som de har kledd seg ut.
Ja, det med skammen over å få et barn utenfor ekteskap var ikke bare greit. Det var mennene som bestemte og kvinnene måtte være dydige.
Interresant tema!

Fauna design sa...

Her var det mange flotte mødre og barn! Det er så gøy å se på slike gamle fotografier, får liksom et lite innblikk i hvordan de hadde det den gangen.

Tusen hjertelig takk for bra tilbakemelding på Mestertyven min :-) Det skal jeg jammen prøve!

Lise B sa...

Mange flotte bilder, jeg synes nesten alle var fine.Det øverste, som du har lagt farge på, er så nydelig. Nr 2 er jo helt fantastisk morsomt, de har visst å maje seg ut, disse ålesunderne. Nr 3 viser en slik samhørighet mellom mor og datter, at det er til å bli rørt av, men nr 4 da!Ser ut som et glansbilde! Nå har jeg forøvrig heklet ferdig pulsvarmerne. Da blir det sendings i løpet av helga, tenker jeg

Janne Tove sa...

Ja tenk kor mange fæle kvinneskjbner det har vore frametter. Godt me lever i ei anna tid no....

Wenche sa...

H ärliga bilder,man kan känna glede ock kärlek.
Annars har du så rätt,kvinnornas liv genom historien har varit upprörande urettferdig.Når jeg läste mye om den nordiska folktron kom jeg i närkontakt med kvinnernas stilling i bygdsamfunden och ble riktig arg.Så mange begrensingar för kvinnor ock så hårde straff för de som ikke fölgte reglarna.

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Åhh skrekk og gru. Jeg som drømmer tilbake til gamle dager får en påminnelse om at alt ikke var bedre før. Godt verden har kommet noen steg videre.

Alltid interessant lesing inne hos deg!!

Ønsker deg en fin helg!!

Stine sa...

Fant det ut da jeg lette etter bilder nå :) Har ikke Fem, så får ikke sett programmet (kan kanskje kjøpe på web-tv?). Er programmene verdt å se? Så at leiligheten til hun som driver Milla Boutique også skulle være med der, og den er jo rååålekker!

Stine :)

Ninja sa...

Du har så rätt, det var viktigt vem som gjort kvinnan med barn...och hur många som var våldtäkter vet man ej, där kvinnan fick ta straffet?

Tovepia sa...

Huff, ja det er og har vært mange begredelige historier rundt det å bli mor...husker da jeg selv var ungdom på 60-tallet, så var det å få et barn utenfor ekteskap sett på som noe helt forferdelig..godt tidene har endret seg.
Herlige bilder av de som fødte innenfor samfunnets rammer og lover;)
Ha ei riktig god helg, klem fra meg;)

erleichda sa...

det er rystende å lese ( ikke at jeg har ikke lest flere sånn historie både fra Norge og Hellas...)
kvinner har klart mye i dag. håper bare vi ikke mister det mange har kjempet for, mange år siden...

polkadotpeticoat sa...

These are so adorable I love the little girls faces....
I have been dying to share with you this book I found its about my Great Grandpa and his story is recorded on his journey from Sweden to America....now I know why he was so old when he married my Great Grandma
and she was so young...I will post about it next week, I wish we could sit and have tea together and look through it there are so many wedding pictures from the 1800's from Sweden and Norway a few from Germany!

Refleksjon på livsvegen sa...

Å så sterkt..
Så mange historier..

Takk for at du deler!

Blått til lyst sa...

Flotte bilder - med varierende grad av smil og varme *S*
Noen visste å pynte seg også. Her var det nok ikke snakk om at barnet fikk velge bekvemme klær på egen hånd.
Det finnes utallige beskrivelser av skjebnene til uønskede barn og deres mødre. Novellen til Amalie Skram om moren og barnet som fryser i hjel, gjorde et uutslettelig inntrykk på meg da jeg var 14. Tenk hvor mange unge jenter som fikk bære fram barn etter å blitt voldtatt av arbeidsgiver eller andre "øvrigheter".
Det var heller ikke få barn som omkom etter å ha blitt ligget ihjel i fattigdommens seng. Huff - nå tror jeg at jeg stopper før tunge tanker trenger seg fram sent på kvelden.Det er jo mange på vår jord som fortsatt opplever slikt. - Liv

Bente sa...

Dette innlegget har jeg "mistet"
Det er så fint å se bildene dine..de sier så mye om tiden de er tatt i.
De som alltid sier at det var mye bedre før,har feil,synes jeg. Spennende å lese historiene dine!