KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

onsdag 12. juni 2019

IDENTITET

"Hvem er jeg? Hvor kommer jeg fra?" er viktige spørsmål for mange. 
Slektsboka vi har skrevet (som de siste blogginnleggene mine handler om) og slektstreffet vi skal ha i slutten av måneden, er ledd i dette spørsmålet for meg og min slekt.
Hvilke bilder av meg selv tatt oppigjennom årene vil jeg helst presentere meg med?

Jorun Tomrefjord. I mors armer på dåpsdagen. Storesøstrene står og drar mor i skjørtet.

Et av problemene med å identifisere slektninger fra gammel tid, er at de ikke hadde faste slektsnavn, men byttet etternavnet etter hvor de bodde.

Jorun Saksumdal
Her presenterer jeg meg selv med noen av de navnene jeg kunne identifiserert meg med på den måten.

Jorun Fåberg

Jorun Bergen rundt 1990

Jorun Bergen 2017. Sammen med mor som døde to dager senere.

Nå er jeg en aldrende, foreldreløs bestemor som runder 65 år i morgen. Det føles som en milepæl.

Jeg avslutter med mor og fars identitetskort , begge utstedt i 1941. Alle måtte vise identitetspapirer til enhver tid under krigen i Norge. Det er lenge siden.

De som skiller seg ut på en eller annen måte, kan bli bedt om å identifisere seg når som helst fremdeles. 
Jeg har alltid sett passe norsk ut til at det ikke har vært noe problem.

10 kommentarer:

KKvinneblogger sa...

Både mors og fars identitetskort er utstedt 24. mars 1941. De kjente ikke hverandre på den tiden og bodde på hver sitt sted i Møre og Romsdal. Er det noen som vet om dette var en spesiell dato under krigen?

Bundingen sa...

Gratulerer med dagen! Ønsker deg en fin bursdag! Det er fint å eldes. Det er ikke alle som opplever det. Artig å lese om navn fra gamle dager. Jeg husker fra jeg var barn at vi la til etternavn på folk etter hvilken gard/småbruk de bodde på. Det stemte sjelden med det slektsnavnet de hadde.

Her er det 9 plussgrader og regn i dag, og jeg har lagt i ovnen.

Beste hilsen fra Ingunn

Kleppanrova.com sa...

Gratulere med dagen i morgen, å eldes er ikke noe problem. Vi er enda unge i sinn, engasjement, jeg henger under et år etter.
Mannen min feirer på lørdag og broren min to dager etter. Vi tar felles feiring her for disse gubbene våre som betyr så mye for oss.

Nei, jeg vet ingenting om at 24 mars -41 var noen felles identitetsdag. Det var bare skjebenen som intraff for de to, tror jeg.

Hvilket bilde du skulle velge deg?. Tror kanskje det er bildet fra 70 tallet, nesten alle vil huske deg slik, fordi det er i en aldere man ikke forandrer seg så mye. Du er likt deg selv!
Her har det også vært skikkelig surt og kaldt i dag!
Klem fra Ingun

Vilt og vakkert sa...

Heisann, gratulerer med morgendagen. Moro med slektsgransking. Jeg har ikke gjort så mye ut av det, bare samla det jeg har i en blogg som heter All my roots- slekta mi. Får se om jeg tar opp tråden når jeg engang blir pensjonist, men da skal jeg gjøre så mye at jeg neppe rekker alt! Det må nok sterke prioriteringer til. Vil lære meg fransk skikkelig også, det lova jeg meg sjøl da jeg slutta med franskundervisning i 2. gym.

Og så kom innlegget om nordens koriander ut litt for fort. Jeg har ennå ikke noe bilde av den... så nå ligger innlegget på vent til at jeg har fått tatt det...

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Så fint bilde av deg på dåpsdagen! Det er fint å ha bilder av mennesker, ikke minst til en slektsbok! Gratulerer med dagen, og lykke til med slektsboken! Og god sommer! Klem Cathrine

amo sin blogg sa...

Gratulere med dagen på etterskot.
Kjekt å lese innlegga dine om slektsforskninga. Ein stor jobb er gjort som du kan
vere stolt av. Mange av slektningane dine nyt godt av det du har gjort.
Fine bilder av ei blid jente i alle aldrar.
God søndag frå Anne-Mari

KKvinneblogger sa...

Min kusine, Synnøve, som er redaktør for slektsboka, har i jobbsammenheng skrevet mye om historie og kultur på et nettsted som ikke er tilgjengelig lenger. Slik er internett, det skifter hele tiden. Derfor ville vi at slektshistorien skulle trykkes på papir og være tilgjengelig for kommende generasjoner. Vi regner med at de fortsatt kan lese og bla i en bok om 100 år. Hvordan den digitale verden utvikler seg, er umulig å forutsi.

Tove Steinbo sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Barwitzki sa...

Gratulere med dagen som var... veldig mye. Jeg elsker bildet Jorun Fåberg.
Da vi hadde vår andre ferie i Vestlandet, fant vi at etternavnet til folket ble oppkalt etter stedet. Det var veldig fantastisk for oss. Hele familien er oppkalt etter stedet ELLER stedet ble oppkalt etter familie?
God uke for deg. Hilsen fra Viola

Maria - Min oldemors hus sa...

Jeg er helt overbevist om at det er mange i familien og slekta som kommer til å takk dere for den jobben dere har gjort. Om de yngste ikke ser verdien av ei slik bok i dag, kommer de før eller siden til å gjøre det.