KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

torsdag 18. mars 2021

HVEM VAR DEN HISTORISKE JESUS? NY UNGDOMSBOK

 

Renate Nedregård med boken om den historiske Jesus
 

Min datter, Renate Nedregård, kommer nå rett før påske med en ungdomsbok om Jesus.

Kanskje kan vi takke Jesus for at vi har offentlige fridager i påsken. 

Det er masse diskusjoner om dette. Men det er ikke poenget her. 

Hvis du vil ha en enkel fortelling om hvem Jesus var som historisk person, kan du lese denne boken.

Den er på vei til bokhandlene i disse dager.

Baksidetekst: Jesus fra Nasaret var en av de mest kjente personene som noensinne har levd. Men hvem var han egentlig?


 

Innledning

  Boken basert på historiske kilder. Det er mange som har prøvd å finne ut hvem Jesus var. Bl.a. Reza Aslan med boken "Seloten" (2017) og mange flere. Kildene er oppgitt bakerst i boken.

Jeg skulle ønske vi kunne forholde oss til Jesus og bibelen som vi gjør til annen mange tusen år gammel historie, se på dem som kulturskatter. Så kan hver enkelt gjøre seg opp meninger når det gjelder personlig tro. Men gjør det fritt, løsrevet fra tvangen som mange forbinder med dette. 

Og, uansett hvordan man ser på det,  er det ikke interessant å sette seg inn i hvem denne personen var,  som er grunnen til at vi i den kristne del av verden feirer påske?

Renate Nedregård har fra før skrevet flere ungdomsbøker som finnes både på trykk, som e-bøker og som lydbøker.

7 kommentarer:

Marit sa...

Flott med fridager i påsken om ikke annet :)

Kleppanrova.com sa...

Så morsomt at hun kommer med enda flere bøker. Jeg driver akkurat og lager katalog om kvinnene mine, den blir på ca 100 sider med tekst og bilder, Phhh så mye jobb. Leser korrektur for tredje gang og finner stadig feil. Ekstremt mye jobb, men den blir sikkert fin tilslutt, når jeg har fått lyst opp noen av bildene. Ha en fin dag:)

Bundingen sa...

Gratulerer med ny bok fra din datter! Dette må være spennende å følge med på for deg også. Får håpe boka selger bra.

Riktig god helg fra Ingunn

Tine sa...

Veldig kjekt å høre om denne boken, takk for at du tipset meg om den. Har bedt Bergen Offentlige Bibliotek om å ta den inn :)

Tove Steinbo sa...

Så gøy at datteren din skriver bøker. Det har jeg ikke vært klar over.
Et veldig spennende tema. Jeg er glad i historie, og ser frem til å lese den.
Du må ønske lykke til! God helg ønskes av Tove/fargeneforteller

oddi sa...

Hei. Takk for hyggelig kommentar hos meg. Alltid fint når nye mennesker titter innom. Og gratulerer med ny bok fra din datter. Jeg er av dem som i stor grad forholder meg til fakta, og dermed synes det er spennende med de historiske fortellingene om mennesker og hendelser. Og så vet jeg at det skal bli godt med noen dager sammenhengende fri om ikke så lenge. Påsken kommer alltid etter en lang vinter, og i år synes jeg vinteren har vært i lengste laget. Ha en god helg og en flott påske!

Vilt og vakkert sa...

Heisann, har sett noen interessante filmer om samme tema. Han var jo en opprører, en outsider og god til å samle folk, pluss mye mer. Spennende tema. Takk for hilsenen ;:OD) Ønsker deg en fin påske!