KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

tirsdag 21. oktober 2014

GAMLE FOTOTEKNIKKER



Daguerreotypi heter teknikken som har foreviget denne flotte damen.
Bildet kan ha vært tatt så tidlig som i 1840-årene. 
Les mer om daguerreotypi her
Jeg kjøpte det på Antikk- og samlermessen her i Bergen i begynnelsen av oktober.
Bildet har metall på bakveggen, slik at det virker som et speil. 
Snur man på bildet, ser man bare negativen.
Jeg ble veldig fascinert av den mystiske kvinnen på det mystiske bildet i det flotte etuiet.

Dette var kostbare og dyrebare ting. Bildet ligger i et etui med vakker dekor både inni og utenpå.
Etuiet kan lukkes med små hemper. Det hele måler 8 x 9 cm og er litt over 1 cm tykt.
Kanskje har ektemannen hatt med seg bildet av sin kjære på reise, og passet godt på at det ikke knuste?

De som ikke hadde så god råd, fikk mulighet til å ta bilder av seg selv og sine kjære senere, etter hvert som fotografiteknikken utviklet seg. Jeg er ikke sikker på hva teknikken disse bildene er tatt med heter.

Disse kortene med påmonterte portretter måler 10 x 6 cm. Selve portrettet er kun 2 cm høyt.

Selve fotografiet er ganske enkelt limt fast på kortet fra baksiden.


Så, hvem er disse to damene, fra hvert sitt sammfunnslag?
Noen ville bære med seg bildet av dem og fikk dem foreviget tidlig i fotografiets historie.
Takk til de flotte damene! Og takk til dem som har tatt så godt vare på bildene av dem!


8 kommentarer:

Refleksjon på livsvegen sa...

Spennande!
Og SÅ bra at du tek vare på :-)

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Så spennende - to gjemte kvinnehistorier...
det er godt at noen som du tar vare på dem og deler opplevelsen med andre. Stor takk ;:OD)

Kleppanrova.com sa...

Fantastisk flotte bilder, litt av en skatt du har. Men hvem de var?
Ja det vet jeg sanderlig ikke.

Jeg har gått på kurs å lært disse gamle fototeknikkene. Så jeg har jobbet litt med cyanokopi som er bilder fremkalt ved hjelp av sola, det er noen av det samme, de blir blå. Jeg har også prøvd en annen type som blir brune, men husker ikke helt hva det heter. Dette er noe jeg drømmer å jobbe mer med!

amo sin blogg sa...

Flott at gamle bilde og andre gjenstandar blir tatt vare på.
Desse var heilt spesielle. Kanskje var det i familier med god råd dei kunne få laga slike kunstverk.

Unknown sa...

Så flotte bilder, særlig det i etuiet var utrolig fint. Gamle bilder er spennende. Man kan spinne i veg på en historie rundt personene, men om den stemmer er ikke godt å si. Hadde bildene kommet med historien til personen hadde man fått mye livsvisdom på kjøpet.
Kveldshilsen fra Marit

Barwitzki sa...

Kjempeflotte gamle bilder du viser,
en riktig skatt. Jeg har glede å se,
tusen takk. Hilsener sender deg Viola.
Ha en riktig fin torsdagskveld.

Hos Jorunn sa...

Jeg er veldig fascinert av de gamle fototeknikkene. Har sett så mange forseggjorte album og kort, utrolig dekorative er de!! Jeg har bestillt fra ebay noen av disse gamle skattene, der er det mye fint å finne!

Ha en fin søndag!
Klem

Fjordheim sa...

Flotte rammer/etuier,
De la mye vekt på at det skulle være fint og
sikkert også som du sier, trygt å ha med seg på reise uten å bli ødelagt.
Ha ei flott høstuke :)