KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

søndag 21. mai 2017

HURRA FOR MAI!


Bilde av Festtelegram fra Telegrafverket
Flagget har vært oppe flere ganger denne måneden. 
Været har skiftet fra kulde, regn, hagl og vind til + 25 og sol her i Bergen i går formiddag. 
Så falt det 10 grader på noen minutter.

Har du hatt bunaden på?
Det er mange som leker bunadspoliti. 

Har du hørt at du ikke skal bruke paraply til bunad?
Sjekk dette gamle bildet av et brudefølge i Hardanger:
Fotograf . Knud Knudsen 1870-t
Damene har fått seg store, svarte paraplyer for å beskytte finklærne mot regn fra truende skyer. 
Foreløpig er paraplyene nedslått. 
Legg merke til konene med hvite koneskaut og jentene uten skaut. Ikke så mange som følger den regelen i dag.

Ønsker alle en fortsatt god mai!



4 kommentarer:

Bundingen sa...

Har ikke sett noe bunadspoliti på lenge. På 17.mai tok jeg på meg den vakre nordmørsbunaden som vanlig, og med det tilbehøret jeg alltid har brukt. Dva det har blitt mer og mer etterhvert, og det siste er et flott kep som det heldigvis ikke ble bruk for i år. Strålende vær!

Fine mai-dager ønskes deg også!

Klem

Barwitzki sa...

Jeg har hatt så veldig glede at været komt så herlig til nasjonaldagen :-))
Jeg så mange bilder fra Vestlandet og Oslo. Jeg liker å se
bunader... så fint flagg og sol og blå himmelen.
Ha riktig god vår fortsatt. Hilsen fra Viola

amo sin blogg sa...

Bunaden var på 17 mai ja, i strålande ver.
Den var nesten for varm.
Eg er litt nøye med å ikkje blande inn ting som
ikkje høyre til bunaden.
Eg har Sunnmørsbunad med cape, og i tillegg har eg kjøpt
regncape på Husfliden som eg kan bruke utanpå ved behov.
Paraply kan til ei nød gå an, men då må den vere einsfarga svart.
Kanskje eg er gamaldags...

Ynskjer deg fine maidagar vidare.
helsing Anne-Mari

Vilt og vakkert sa...

Heisann, joda, bunaden kom på... uten problemer! Har bestemt meg for å sy "verneforkle" til pynteforkleet fordi det blir stadig søl og flekker på en slik festdag. Da er det å velge mellom rustrødt og grønt. Hva det blir , får tilbudet bestemme...
Har litt tid på meg !
Ønsker deg alt godt for helga ;:OD)