KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

søndag 24. mai 2020

ELG I SOLNEDGANG OG ANDRE HERLIGHETER


Bildet Elg i solnedgang henger også på min vegg
I forrige innlegg spurte jeg om noen visste hvem som hadde malt fars bilde.
Det har jeg dessverre enda ikke funnet svar på, så spørsmålet står ved lag.
Men i samme omgang var jeg innom masseproduserte malerier som ble solgt på dørene etter krigen. Da fikk jeg et interessant tips fra Ingun med bloggen " Kleppanrova".
Hun tipset meg om en bok som nettopp er utgitt med dette temaet.

Forfatter Arne Lie Christensen har skrevet bok
"Et kulturhistorisk blikk på bilder" har han som undertittel på boka.
Der skriver han også om masseprodusering av maleier under og etter krigen, da det var stor etterspørsel etter noe å henge på veggene i nyoppbygde hjem.

"Elg i solnedgang" er et oljetrykk som ble trykket i et stort opplag.
Nasjonalromantiske motiver var veldig populært.
Det samme var religiøse motiver og såkalte "Jesusbilder".
Jeg har nettopp fått tak i ett med samme motiv som mine foreldre hadde.

Jesus og lammene var et populært motiv
Andre bilder som hang på veggene hos mange, var flyfoto av gårdene til folk.
Min mann og jeg har arvet bilder, jeg av mors barndomshjem Nesjegjerdet på Nesjestranda, Møre og Romsdal og han av farens barndomshjem, Langeland på Frekhaug i tidligere Hordaland fylke.

Flyfoto av gårdene vi stammer fra.
Det er morsomt å kjenne til historien bak bilder man har sett i mange hjem, og som man også selv har funnet plass til på veggene.
Har du noen sånne bilder på veggene dine?

Ellers har jeg mye annet rart hengende på veggene mine, bl.a. familiebilder samt nyere kunst.
Dessuten har jeg veldig mye som ikke har fått plass på veggene.
Snart må jeg ha loppemarked for å rydde opp!

6 kommentarer:

Kleppanrova.com sa...

Så flott at du har fått sett på boka og omtalt innholdet.
Vi har faktisk flere slike reproduksjoner hjemme og på hytta, de er fine mange av dem.
Gleder meg til jeg får tid til å ta en titt på boka, etterhvert.
Utstillingen min er hovedtema for tiden! :)

Tove Steinbo sa...

Artig med disse bildene. Det med elgen har jeg sett mange steder, men vi har ingen av disse selv.
Så bra at Ingunn kunne tipse deg om den boken.
Veldig hyggelig med luftfotografiene av gårdene. Det er fine minner.
Takk for kommentaren hos meg.
Alt godt ønskes av Tove/fargeneforteller

Barwitzki sa...

Kanskje tar du først med deg gode venner, det er fint å vite hvor en brikke skal ... eller tilby noe her :-)))
Ja, jeg kjenner de romantiske bildene fra barndommen, de hang i stuer eller over senger ... og ofte var det også vevde.
Jeg er glad for å se!
En varm hilsen til deg.
Viola

Maria - Min oldemors hus sa...

Sånne flyfoto hang overalt her også. Jeg tror det var Widerøe som gjorde store penger på å selge slike. Jeg fant faktisk regninga fra dem for det som hang her en gang i tida. :)

Vilt og vakkert sa...

Heisann, det er alltid interessant å vite hvem som har malt hva, men noen ganger må man ha tålmodighet før svaret kommer. Vi har også et flyfoto av gården til mormor og morfar til mannen min, hengende på veggen i Lia som var huset til hans farfar og farmor! Det blir jo sånn, etter generasjoner skiller man ikke på familiegrenene slik vi gjør i nåtid. Noe annerledes i slektsforsking. Jeg har begynt å navne ting jeg tar med meg dit av det som kommer fra min familie for at barnebarn skal vite hvor det kommer fra... det gjelder bla. lindetøy og babyskjorter som moren min sydde på husmorskolen.
Ellers går det fort i glemmeboka!

Vilt og vakkert sa...

Hei, jeg fikk ødelagt beinet mitt i pinsa. Da jeg skulle rydde i møkkakjelleren falt en gammel jernovn over beinet mitt, og foten ble sittende fastklemt. Nå ligger jeg på sofaen med foten høyt heva. Fikk ikke tatt bildet av flyfotoet denne gangen.... men neste!