KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

tirsdag 24. mai 2011

HVEM KLEMMER BRUDEN?



Amatørbilder kan ofte være vel så spennende som fotografbilder, og forteller gjerne en helt annen historie.
Her har en med eget kamera knipset en som stjeler seg til en klem fra bruden.


Bruden ser lykkelig ut, og det var en stor dag for henne en gang på 50-tallet, vil jeg anta. 
Hvor er bruden nå? Og hvem er mannen som klemte henne?


Bildet er ett av mange som ingen er interessert i lenger og som derfor havnet på gjenbruksbutikken etter en våropprydding i Trøndelag et sted.
Gunda M, med bloggen ContainerGirl driver gjenbruksbutikk i Stjørdal. Hun reddet bildet og sendte det til meg. 
Og nå kommer den anonyme bruden på internett! Hvem skulle trodd det?


Tusen takk Gunda, for at du gir meg mulighet til å la glemte bruder komme til heder og verdighet igjen!

9 kommentarer:

erleichda sa...

Hun ser virkelig glad ut! og rosene er kjempe fine : )

Dronninghuset sa...

tusen takk for hyggelig kommentar. moro med en annerledes blogg, positivt ment!
det liker jeg.
legger meg som følger...
hvor i landet bor du?
hilsen Tove

Trollmora sa...

Åh... det der er sikkert brudens bror som klemme sin søster å sier noe sånt som: "Ja... nå trenger du ikke å smygkysse bak låvedøra lengre" :) Arti :)

Kamerasamleren sa...

Hei igjen og takk for hyggelige kommentarer hos meg. De var med på å gjøre dagen lettere å ta fatt på. Og ikke minst se betydningen som bloggen kan ha, for en selv og andre. En mulighet som alt for mange enda ikke har skjønt eksisterer, det synes jeg er synd. Også der har nok vi bloggere en stor oppgave.

Ellers synes jeg det temaet som du tar opp, gamle bryllups bilder er et spennende tema. Litt utenom det vanlige, de har vi så alt for lite av. Er mine tanker.

Jeg har vel sagt det tidligere, er ikke sikker, men selv har jeg over firehundre bryllup bak meg som fotograf. Et av de "produktene" jeg leverte, var nettopp den gamle typen med alle i selskapet. I slike anledninger er jo store deler av slekta samlet og etterverdien blir stor med tiden. Akkurat det tenkes det alt for lit på i det virvar av pomp og prakt som i dag skal foregå. For å legge litt ekstra på. :)

Jeg opplevde stadig at bilder av normal karakter svært ofte ble verdsatt høyest, og da mener jeg med normal - mer i den stilen som viser oss så ofte. I tillegg til det, utradisjonelle bilder som etter at hovedfotograferingen var ferdig og det ble knipset et bilde av brudeparet hvor de tok seg en uoffisiell svingom.

Du skal ha all ære for at du tar opp dette temaet, kanskje en dag dukker den "anonyme" opp også, eller blir gjenkjent av en observant titter. Det hadde vel vært moro, for begge parter.

Kanskje vi også kan lære noe av de gamle bildene? Lære noe som får ekteskapene til å vare litt lenger, ved å hente informasjoner fra fortiden? Den gangen det ikke var på mote å gifte seg flest mulige ganger. :) Skal jeg komme med et stikkord her, kunne det være familie og nærhet til hverandre og de som finner hverandre. At vi tok oss mer tid til å ta vare på både nye og gamle som kommer inn. Den muligheten har i alle fall jeg sett, og forsøker etter beste evne å etterkomme de tankene.

Lykke til videre med alle dine glade presentasjoner og livet forøvrig.

Kleppanrova.com sa...

Dette er nok svogeren som skal gratulere!

Don sa...

Could this man be asking her to run away with him? :)

Anita Tørmoen sa...

Ja, kanskje disse gav ideén til : Run Away Bride:))

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Så koselig kommentar fra Karl Halvorsen! Han ga mange ord å tenke på.
Tenkte jeg skulle skrive at kanskje bruden blir gjenkjent av en yngre blogger. Skal bli spennende å se om du får hilsen fra en av brudene en gang.
Takk for koselig hilsen hos meg!!
Ha en fin helg!
Klem:-)

A Foreigner in Italy sa...

Jeg syns disse "uformelle" bildene er de fineste. Når folk kanskje ikke er klar over at de blir tatt bilde av... Ellers så vil jeg bare invitere folk til å bidra med bilder og historier på min nye "Mimreblogg". Jeg prøver å samle historier og bilder fra "før i tiden". Ta gjerne en titt innom http://mimre.blogspot.com. Velkommen!