KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

torsdag 23. februar 2017

AMSTERDAM 1623 MØTER NORDEN 2000







Møt Mertintje van Cepers fra 1623! 
Er hun ikke flott? 
Bildet av henne henger på min vegg takket være en butikk som nylig har etablert seg i nærheten av mitt hjem her i Bergen.
Butikken selger designtapeter, interiørartikler, klær og gaveartikler designet i Norden.
Det er egentlig en nettbutikk som har et lokale i min nærhet. 
I vinduet hang et spennende bilde og jeg måtte inn.



Bakgrunnsbildet er en tapet fra Scandinavian Surface som er trykket på lerret. Etter avtale med Rijksmuseum Amsterdam er forskjellige kvinnefigurer fra gamle malerier trykket på tapeten.
Det hele blir et spennende møte mellom 1600-tallets overklassekvinner og 2000-tallets interiørdesign.
Kunstneren som en gang malte Mertintje er dessverre anonym. Ingen vet hvem som malte dette vakre, detaljerte kvinneportrettet.




Tapeten som danner bakgrunnen på mitt bilde viser fugler som sitter på grener i en skog av rogn og andre løvtrær. 
Fuglene har små smykker i klørne. Har de vært på skattejakt?
I hvert fall føltes det som om jeg hadde funnet en skatt, da jeg fant denne butikken og dette bildet!


7 kommentarer:

amo sin blogg sa...

Oij, så spennande å ha eit så flott bilde på veggen.
Morsom bakgrunn. Slike tapet vil gi fine opplevingar
og assosiasjonar både for vaksne og barn.

Takk for kommentar hos meg.
Det er kjekt både for farmor og barnebarna å få
ha gode stunder i lag.

Kleppanrova.com sa...

Hei, kjempeflott!
Du må gå inn på facebooksiden min og kose deg med alle kvinneportrettene som det er en samling av der. på veggen min.

Brunt sukker sa...

Wow så tøfft
akkurat sånn jeg liker
takk for tipset
ha en strålende vakker helg
klem Eli:)

Mormorfarmor Inger sa...

Fantastisk! Jamen var de gode på å kle seg på den tiden.... men hvor praktisk var det med den kragen hihi ;)
Ha en fin ny uke - nå går det mot vårmåneder, hurra :)
Klem Inger

Vilt og vakkert sa...

Heisann, denne falt jeg for, herlig maleri/design. Midt i blinken, altså! Har sansen for hvordan renessansemaleri kan få en touch av 2000-tallet! Klipper det ut for samlingen min....
Ha ei flott uke ;:OD)

AvMeg sa...

Så fascinerende dame. Og de klærne - kan sitte lenge å bare stirre på de underlige tingene man kledde seg i tidligere tider - de rike og velstående.

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Wow, så flott tapet! Og for et vakkert kvinneportrett! Velkledt og velstående og mystisk, ser hun ut! Og nå trer hun frem i lyset igjen 400 år senere - det er ganske utrolig, egentlig!

Ang. dine tidligere innlegg, så er det fasinerende med alle utvandrerhistoriene! En av mine tipp oldefedre fra Gausdal, som jeg har lett etter i årevis, dukket i fjor opp som tømrer i Sør-Varanger i 1885! Der var han var med og bygget opp Kirkenes, og giftet seg med lærerens datter! De emigrerte til Canada, men der slutter alle spor i folketellingen 1891. Da var han enkemann og tømmermester. Kanskje vet han ikke en gang at han ble far til en liten gutt i Gudbrandsdalen - min oldefar, for han reiste trolig nordover før han ble født. Slektshistorie er spennede saker!

Ønsker deg en flott uke vestpå!

Klem Cathrine :-)