KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

onsdag 7. februar 2024

STRANDABRODERI

 

 

Det snør ute, og da er det koselig å sitte inne og brodere.

Før jul skrev jeg om Alt Går Bras Strandabroderiutfordring. Nå er jeg ferdig med mitt broderi. Det er en type broderi jeg aldri har prøvd før, men det er enkelt. Bildet er ganske lite, 27,5 x18 cm, 111x74 halve korssting. 


Her er det ingen telling, for motivet er trykket på stoffet. 

 


I pakken fra Alt Går Bra følger det med ei stiv papplate som det ferdige broderiet monteres på.

Det er forskjellige måter å gjøre det på, men jeg har pakket det inn rundt papplata og festet det med sytråd.




Nå er broderiet klart til å sendes på utstilling i Førde. Håper det kommer inn mange broderier!

Mønsteret til broderiet er også å finne i neste nummer av ukebladet Familien.

8 kommentarer:

Marit sa...

D3t ble jo veldig fint til slutt. I min ungdom broderte jeg mange av sånne strameibroderier som også hadde malt motiv på. Det var også naturmotiver, og de har jeg fortsatt hengende på veggen. Får håpe at det kommer mange innsendte broderier!

KKvinneblogger sa...

Jeg hadde nok ikke brodert dette hvis jeg hadde måttet telle! Det er fint å kunne være sosial og snakke med andre mens man sitter med et broderi.

Tove Steinbo sa...

Dette ble kjempefint! Jeg fikk lyst til å brodere igjen. Jeg broderte mye da jeg var ung. Både bilder, duker - og jeg broderte også min egen bunad for ca. 25 år siden. Det er jeg stolt av.
Fine dager ønskes av Tove/fargeneforteller

Bundingen sa...

Dette minner meg om gamle dager. Jeg broderte mye på stramei da, gjerne naturmotiver som dette. Korssting med moulinegarn. Det er vel ikke akkurat på moten nå, men en kan jo ikke kvitte seg med ting en har lagt så mye arbeid i heller. Bildene fikk glass og ramme også.


Lykke til med broderiene fra Ingunn

Kleppanrova.com sa...

Jeg har aldri brodert slik, og har dessverre ikke tid. Håper mange har meldt seg til å være brodøser.
God helg :)

KKvinneblogger sa...

Nå ser jeg flere sånne naturbildebroderier og broderier med moriv fra kjente malerier til salgs i bruktbutikker. Det var det samme som startet hele Strandamaleri-prosjektet. Bildene kom på loppemarkeder og i brukthandel. Morsomt å ta det fram igjen så det ikke blir glemt.

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Så fint broderi! Jeg får minner om min mormor når jeg ser det, for hun broderte mange slike! Selv prøvde jeg meg en gang på et sjømotiv med veeeldig mange blå og grønne farger, men det var stort, og jeg fullførte det aldri.

Takk for alle hyggelige meldinger på mine innlegg!

Klem
Cathrine 💖

Tove Steinbo sa...

Tusen takk for din herlige kommentar på min blogg med bilder av fargesprakende blomster. Jeg er så enig i det du skriver der, og har svart deg.
Det hadde vært hyggelig å ta en prat en dag, tror vi har mye å snakke om!
Gode og fargerike dager ønskes deg av Tove/fargeneforteller