KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

fredag 20. august 2010

P-pillen 50 år



I 1960 ble en svangerskapsforebyggende pille, prevensjonspillen, for første gang lansert på det amerikanske markedet.
Til Norge kom den første gang i 1967.
Dette gjorde det enklere for kvinner å bestemme selv når de ville ha barn, og at mange par unngår det forsmedelige "å måtte" gifte seg. 

En meget oppegående dame i slutten av syttiårene fortalte meg i en samtale om hvordan det var for ugifte ungjenter å få tilgang til prevensjon på 1940-50-tallet.
Hun hadde fått seg kjæreste og tok mot til seg og gikk rødmende inn  i et apotek og hvisket fram til den mannlige ekspeditøren at hun gjerne skulle hatt preventiver:
"Apotekerekspeditøren tilkalte  apotekeren som satte hendene i disken og bøyde seg over meg: "Hva var det du skulle ha lille venn?". Han var stor og arrogant. "
Hun lusket ut med uforrettet sak. 
Siden oppsøkte hun også to leger. "De ba meg komme tilbake når jeg var gift."

Fotografiet i dag er et illustrasjonsfoto fra FylkesFOTOarkivet i Møre og Romsdal. Det er fra 1900.


7 kommentarer:

Anita Tørmoen sa...

Det var nok ikke bare bare den gangen nei.

Wenche sa...

Härlig bild!

Kleppanrova.com sa...

morsom fakta info.
Jeg kan nok ikke hjelpe deg med oversettelses problematikken!

Anonym sa...

Du skapar bilder i min hjärna & i mitt hjärta! Det är som en dejlig historie-lektion varje gång man kommer in här!! TACK för DIn förmåga att dela med Dig. Du vet att jag älskar Dina kommentarer!

LAV

Agneta

Wenche sa...

Hej igen
Jag glemte å si att det finns en gadget man kan hente på bloggsiden for oversettning men jeg fick selv hjelp, så se etter noen du kjenner som har en sådann så kan de guide dig.Oversettningen är dårlig,bare mellan norsk och svensk som burde vere enkelt kan det bli ganske så uforståelig.

helle sa...

Ja, der er sket mange fremskridt på bare 70-80 år. Utrolige skæbner!

Hvilken fin blog at se til og bive klog af!

Helle

Hjertedamas blogg sa...

Godt tidene har forandret seg, når det gjelder prevensjon:DDDDDD Men etter min erfaring så er ikke ungdom så veldig opptatt av og beskytte seg mot uønsket graviditet, he-he. Jeg har 3 voksne sønner , og 4 barnebarn. Hvorav bare et av de er planlagte...... men kjærlighet får de, både av pappaer og oss Besteforeldre,- for: Barnebarn er livets krydder!!! Klemz Hjertedama/ Grethe