KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

onsdag 3. mars 2021

JEG BRODERER --- ALTSÅ ER JEG

Brodering er en meditativ, innadvendt aktivitet. Blogging er å vende seg utover mot kjente og ukjente. Det har vært stille på bloggen min en stund. 

Nå har det kommet en etterlysning om jeg fremdeles er her. Det er jeg.

Syklubben har måttet ha mange pauser dels pga. koronainnstramminger og forbud mot å møtes, dels pga. andre aktiviteter. 

Her kan du lese mer om syklubben vår. 

Men i mellomtiden prøver jeg å komme et lite stykke videre på bunaden til barnebarnet hver uke.  Konfirmasjonen er i mai 2022. Da håper vi at vi kan samles en stor gjeng og at samfunnet er tilbake til normalen.

Nå er jeg godt i gang med den tredje krusedullen av tolv nede på skjørtekanten. Det går sakte, for det er mange farger og mønstre på Gudbrandsdalens Festbunad. Mange steder er det bare noen få sting med hver tråd, så er det å bytte, eller finne et annet sted hvor tråden som sitter i nålen kan brukes. Noen sting her og noen sting der.

Samtidig diskuteres koronastøtte til kunst og kultur. Datteren min, Agnes, har skrevet et innlegg i Bergens Tidende. Kunsten blir ikke til i et tomrom. Det du ser av kunst i et galleri eller i det offentlige rom ligger det mange timers arbeid bak, arbeid som ikke vises. Ingen kunst skapes uten dette usynlige arbeidet.

En bunad blir ikke til uten utallige timer med arbeid som ikke synes på konfirmasjonsdagen eller i 17. maitoget. Slik er det med kunsten også. Utallige timer med arbeid alene på atelieret. Skal kunsterne overleve, trenger de også koronastøtte, på samme måte som næringslivet.

Nå får vi alle heie på hverandre de siste bratte bakkene og håpe vi får flere vaksinedoser og ikke ødelegge alt ved å begynne å krangle om smuler.

Stå på der du er og med det du holder på med!

9 kommentarer:

Marit sa...

Hei på deg!
Ja, du har vært stille en stund nå :)
Bunadsying og håndarbeide generelt tar mange timer, og det er det nok ikke alle som tenker på. Sånn blir det jo men kunst også. Det tar nok veldig mye tid ja.
Ha det godt!

Kleppanrova.com sa...

Så enig med deg i det du skriver. Så vakkert du broderer, jeg har akkurat en slik bunad, den fikk jeg når jeg giftet meg. Tenk det er snart 40 år siden, men brukte den seinest i september i barnebarnets konfirmasjon. Har man bunad vet man hva man kan ta på seg på store dager. Lykke til!

Barwitzki sa...

Jeg er helt begeistret for at du jobber med en bunad med døtrene dine og svigersønnen ... Jeg synes det viser et flott stykke av kulturen i Norge ... og det er en kunst å gjøre det ... OG kunst er vakker og er kjent for å være mye arbeid!
Takk for at du presenterte.
Klem fra meg.

KKvinneblogger sa...

Det har skjedd noe rart med bloggen. Det kommer noen firkanter under innlegget og jeg vet ikke hvordan jeg skal bli kvitt dem. Noen som har samme problem og har greid å løse det?

amo sin blogg sa...

Takk for hyggeleg helsing hos meg.
Så nydeleg bunad du broderer, det er ein stor jobb.
Eg har leigd hjelp til brodering av sunnmørsbunad til jentebarnenorna mine,
eg trur ikkje eg ville få til så fin brodering.
Lykke til vidare, og fin vår etterkvart.
Helsing Anne-Mari

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei! Takk for hyggelig kommmentarer hos meg - de setter jeg ledig pris på! Og jeg må si jeg er imponert for bunadsbroderingen din! Jeg turte ikke å påta meg oppgaven med å brodere Oslobunad til mitt barnebarn, men det blir et lite hårbånd da! Hun er konfirmant til høsten. Og så har jeg to barnebarn som er konfirmanter i juni. Det er litt trist hvis de ikke får feiret som vanlig, så det er bare å håpe og tro at vi kan åpne opp igjen juni. Vaksineringen skal jo være løsningen, og det blir spennende å se hvor lang tid det tar! Har du forresten fått virus på bloggen din? Det er noe rart som kommer opp etter hvert innlegg. Kanskje du selv ikke ser det? I så fall kan jeg ta skjermbilde og sende deg. God søndag! Klem Cathrine

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Jeg ser at du er klar over at det er noe rart med bloggen din, og at det kommer opp noen firkantede bokser under innleggene. Jeg tror jeg ville kontaktet Blogget og meldt fra om feilen.

Tove Steinbo sa...

Først - takk for hyggelige svar hos meg. Og så bra at du hørte på meg, og laget et nytt flott innlegg.
Jeg broderte selv min Gudbrandsdalens Fest bunad, som du nå broderer, for ca. 25 år siden. Vi kjøpte da hytte i Gudbrandsdalen, og jeg syntes den bunaden er så fin. Litt av en jobb. Holdt nok på i mer enn to år, for det må være pent brodert, slik du gjør det. Lykke til videre!
Så bra at vi holder kontakten. Gode dager ønskes av Tove/fargeneforteller

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Det er deilig med noen vårtegn!

Jeg forstår at du savner å kunne reise til Lillehammer, og håper dere får leid dere en hytte etter hvert! Vi savner også Lillehammer, og gleder oss til sommer og campingliv! Fårberg Vestfjell har blitt en stor favoritt, sammen med Hafjell!

Bloggen din ser fin ut nå, så da er feilen rettet!

Ha en flott uke!

Klem
Catrhine :-)